В света на автомобилостроенето, където всеки патент е златно яйце, има една история за безпрецедентна щедрост, която е достойна за холивудски сценарий. Става дума за най-важното изобретение за сигурността в колата – триточковия предпазен колан, и за шведския концерн Volvo, който взе едно изумително, почти немислимо решение: да даде своя патент безплатно на целия свят.
Всичко започва преди много време. Годината е 1959. Дотогава колите са оборудвани предимно с двуточкови (през кръста) колани, които често причиняват повече вътрешни наранявания при сблъсък, отколкото да предотвратяват фатални последици. В този критичен момент, инженерът Нилс Болин, който е работил по концепции за катапултни седалки за SAAB, прилага своя опит в аерокосмическата сигурност към обикновения автомобил.
Гениалността на Болин се крие в простотата: колан, който обхваща едновременно таза и гръдния кош, разпределяйки силата на удара върху най-здравите части на тялото. Първият автомобил, оборудван с тази революционна система, е Volvo PV544.
Обичайната бизнес логика повелява, че такова епохално изобретение трябва да бъде защитено с всички сили и да генерира баснословни печалби. Volvo обаче решава да постъпи точно обратното.
Ръководството на компанията осъзнава, че значението на колана далеч надхвърля търговските им интереси. Това е въпрос на обществено здраве. Вместо да монополизират технологията и да принудят конкурентите да разработват по-малко ефективни алтернативи, те правят един изумителен ход: предоставят патента на триточковия колан свободен за ползване от всеки производител по света.
„Каква е ползата от това да сме единствените, които имат най-сигурния колан, ако хората продължават да загиват в другите коли?“ – това е била водещата философия.
Този алтруистичен акт превръща Volvo не просто в автомобилен производител, а в еталон за отговорност. Днес, десетилетия по-късно, триточковият колан е задължителен стандарт във всяко превозно средство и е спасен животът на милиони.
Статистиката говори сама: според проучвания, една човешка съдба бива спасена на всеки шест минути благодарение на изобретението на Нилс Болин и решението на Volvo да го сподели. Тази малка, но могъща особеност на автомобила, която приемаме за даденост, е най-яркият пример за това как един бизнес може да загърби моментната печалба в името на хуманността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тоз
Коментиран от #2
17:00 16.11.2025
2 само глоби плащаме
До коментар #1 от "Тоз":
КОЛАНА НЕ ВИНАГИ ПАЗИ, НО ПЪК СЛУЖИ ДА НИ ГЛОБЯВАТ ЗА НЕГО17:55 16.11.2025
3 искам да съм на място
Камери или електрокари.
Коментиран от #4
05:32 17.11.2025
4 Някой си
До коментар #3 от "искам да съм на място":
Отиди в Африка, там е свобода. В Индия също е така на много места. Отиди и пробвай колко е хубаво без закон за движение по пътищата (ако изобщо онези там могат да се нарекат "пътища").Коментиран от #5, #7
08:27 17.11.2025
5 Хрониките на Герберлунгия
До коментар #4 от "Някой си":
Да бе ,ти защото без да отиваш и пробваш ,ти е много хубаво ДА ИМАШ Закон за движение по пътищата (който никой не спазва), стига изобщо тези тука да могат да се нарекат "пътища".Коментиран от #6
09:49 17.11.2025
6 Никси
До коментар #5 от "Хрониките на Герберлунгия":
попитай актьора Китодар Тодоров как се кара в Нигерия в Лагос , той ще ти обясни защото е бил пребивавал там от много малък !!!.12:56 17.11.2025
7 бай Даньо
До коментар #4 от "Някой си":
Не подценявай глупoста гaнчoва. Ганчо е толкова откачен че нищо чудно да му хареса повече в Индия и Африка .... всичко не само пътищата! само да избага от "кочината" един път ...18:38 17.11.2025
8 Ах-ах-ах
13:23 18.11.2025