Златното сечение или какво трябва да е нивото на масло в двигателя

26 Ноември, 2025 13:02 5 866 10

  • масло-
  • двигател-
  • ниво-
  • съвети

Нивото на маслото трябва да бъде стриктно поддържано в рамките на работния диапазон на измервателната пръчка

Златното сечение или какво трябва да е нивото на масло в двигателя - 1

Правилното количество двигателно масло е абсолютна аксиома за дълголетието на всеки мотор, но въпреки това, въпросът за идеалното ниво продължава да поражда спорове сред шофьорите. Често срещани са две крайности: едни са убедени, че максималната маркировка осигурява най-добрата защита, докато други рисково карат, буквално „на червено“. Истината, както обикновено, се крие по средата: както недостигът, така и препълването със смазка са еднакво разрушителни за двигателя.

Маслен глад

Когато нивото на маслото падне под допустимия минимум, моторът е изложен на риск от „маслен глад“. В този критичен момент маслената помпа започва да засмуква въздух вместо смазка. Това води до разкъсване на масления филм между триещите се компоненти, като същевременно температурата вътре в агрегата рязко се покачва. Компонентите започват да работят „на сухо“, което води до катастрофално износване.

При турбокомпресорните двигатели ситуацията е особено тежка. Турбината, която работи при екстремни температури, прегрява бързо и безвъзвратно се поврежда. Трябва да се помни, че освен смазване, маслото играе и критична роля за охлаждането на най-горещите компоненти, и дори перфектният антифриз не може да компенсира този пропуск.

Препълване

Парадоксално, но прекаленото количество масло е не по-малко деструктивно. Излишната смазка попада под ударите на коляновия вал, което води до интензивно разпенване. Веднъж разпенено, маслото губи своите смазочни свойства и същевременно създава излишно налягане в картера.

Този натиск търси изход, което неизбежно води до течове през уплътненията и семерингите. Освен това, разпененото масло може да замърси дроселовата клапа и дори да проникне във всмукателния колектор.

При дизеловите двигатели препълването крие най-голямата опасност: в редки, но ужасяващи случаи, маслото може да бъде засмукано във всмукателния тракт и да започне да гори като гориво. Това предизвиква неконтролирано увеличение на оборотите, известно като runaway, което е почти сигурна присъда за мотора.

Отново, турбо двигателите страдат повече и тук: излишъкът може да доведе до отлагания в горещата част на турбината и в интеркулера, което намалява налягането и съсипва уплътненията.

Перфектната точка

За да се избегне този двоен риск, нивото на маслото трябва да бъде стриктно поддържано в рамките на работния диапазон на измервателната пръчка (щеката). Оптималната точка е ясно дефинирана: точно по средата между минималната и максималната маркировка, или леко над средата.

Това ниво е потвърдено като идеално от водещи механици и инженери по цял свят. То осигурява безупречна работа на системата във всички режими на натоварване и, което е важно, оставя достатъчно пространство за термично разширение на маслото, когато то се нагрее до работна температура.

Редовното проследяване на нивото – препоръчва се на всеки 1-2 седмици, особено през студените зимни месеци – е най-простият и евтин начин да подсигурите дългия живот на двигателя си и да избегнете изключително скъпи ремонти.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 20 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 БАРС

    13 4 Отговор
    В ГЕРМАНИЯ МИ ПЪЛНЯТ 3,4 МИЛ.ПОД МАКСИМУМА.КУПИХ Я ЧИСТО НОВА ТАКА И БЕШЕ.РЕНО КАДЖАР ДИЗЕЛ 130 РС.1600 КУБ

    Коментиран от #6

  • 2 УНИзян

    4 3 Отговор
    А нещо да кажеш кога се мери? ;)))
  • 3 Гост

    24 3 Отговор
    Автора, за излишното налягане двигателите са оборудвани с клапан за картерни газове...... четете преди да пишете.

    Коментиран от #7

  • 4 Абе всеки кон различно го яхат

    8 6 Отговор
    При мен на нова кола, многоточково с турбо, беше точно до горе до МАХ....на 1000км не мръдна.
  • 5 Механик

    18 5 Отговор
    "точно по средата между минималната и максималната маркировка, или леко над средата"
    Браво! За първи път в тоя сайт прочитам статия на тема автомобили, където всичко да е коректно! Браво!
    п.п.
    МАКС и МИН на пръчката са граници. Не бива да ги преминаваме. И както винаги, истината е по-средата.
  • 6 Механик

    8 2 Отговор

    До коментар #1 от "БАРС":

    В Германия някой конкретен колега ти я е заредил с масло до това ниво. В друга кола е заредил 5 милиметра по-малко, в трета 10. Производителят е написал в паспорта колко трябва да се пълни - между двете чертички. Нивото се променя в зависимост от температурата и износването на двигателя.
  • 7 Бъди по благосклонен

    8 1 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Не го вини. Задават му да пише пълнеж, за коли, техника, кино, музика. Той няма техническа експертиза
  • 8 Зорка

    1 8 Отговор
    Какви масла би другари.В бюджетната комисия се изтепаха,щяха да се стрелят.Вие маслата оправяте.На пръчката е написано : между двете черти.Има и каталог който пояснява колко двигателя трябва да харчи от завода производител.Липсата на разход е лош показател.
  • 9 Истината

    2 3 Отговор
    Истината е, че производителите на автомобилни двигатели слагат голям запас от обем под долната чертичка и над горната черта (ако въобще има щека за измерване нивото на маслото). Добре е нивото на маслото да е по средата, но далеч не е фатално да е на Мин или Мах, за двигателя.
  • 10 Бойчев

    2 2 Отговор
    Нито рамки, нито работен диапазон на измервателната пръчка има - тя действително не работи! Показва долна и горна граница на допустимото! За критично ниско ниво има и алармен сигнал!