Китайският автомобилен гигант BYD отново доказа, че не просто следва тенденциите, а ги създава. С флагманския седан Yangwang U7, марката не само налага нови стандарти в сегмента на луксозните електрифицирани превозни средства, но и представя истински инженерно бижу. За първи път компанията хвърли светлина, при това буквално, върху вътрешната конструкция на своя нов хоризонтално противоположен 2.0T двигател – компонент, който се превръща в гръбнака на авангардната силова архитектура.
В наскоро публикуван анализ, озаглавен „Първият анализ на противоположния двигател BYD 2.0T“, професор Цю Минг от Шанхайския университет задълбочено разяснява защо този агрегат представлява фундаментален пробив за съвременните електрифицирани платформи и какво го прави абсолютен уникум на глобалния пазар. Това не е просто поредният ДВГ; това е високотехнологичен генератор, проектиран от нулата за свят, доминиран от електричеството.
Боксерната конфигурация на двигателя
Тя е известна още като „опозитен или хоризонтално противоположен“ или flat-engine – предлага набор от вродени, непоклатими предимства пред конвенционалните редови двигатели, особено когато става дума за интегрирането му в хибридни системи. Основната му сила се крие в изключително ниския профил. Този „плосък“ дизайн драстично намалява вертикалния габарит, което е от критично значение за монтаж в силно лимитираното пространство на предния отсек.
Подобна компактност е ключова за архитектурата YiSiFang на Yangwang U7, която разчита на феноменални характеристики като четири независими електрически мотора, завиване на място и функцията „рачешка походка“. При такава сложна конфигурация, за стандартен, обемист редови двигател просто няма физическо място без сериозни, дори неприемливи, компромиси в дизайна и функционалността. Ето защо BYD взеха решение да разработят първия в света сериен двигател с хоризонтално разположени цилиндри, който е специално конструиран да работи като генератор за електрическо превозно средство.
В Yangwang U7, този двигател е централен елемент от така наречената „шестядрена“ силова архитектура. Той работи ръка за ръка с генератора, два задвижващи мотора и два отделни мотора, управляващи шасито, формирайки единна, свръхефективна система. Основната му задача е да произвежда електрически ток за тяговата батерия и да захранва електромоторите, вместо да предава директно мощност към колелата.
От BYD с гордост изтъкват, че боксерното разположение е решило не само проблема с физическите размери, но и е довело до революционни показатели по отношение на акустичния комфорт и вибрациите
Самата природа на хоризонтално противоположния двигател осигурява естествено потискане на вибрациите: буталата се движат огледално симетрично едно срещу друго, анулирайки инерционните сили. Постигнатият резултат е изумителен: в режим на празен ход и при умерено натоварване, нивото на шум на този ДВГ е едва 1 децибел по-високо от шума на самите електромотори. С други думи, той е практически нечуваем за пътниците – нетипичен и красноречив резултат за автомобил, оборудван с двигател с вътрешно горене.
Инженерите са приложили редица високотехнологични решения, за да постигнат тази „експлозия от тишина“. Двигателят разполага със сух картер, специално проектирана циркулационна система за охлаждащата течност, иновативни решения за подобрение на шума, вибрациите и твърдостта (NVH), включително структура на крайните капаци по принципа „сандвич“ и двойна задвижваща верига. Всичко това е насочено към осигуряване на непоклатима надеждност и стабилна работа, дори и под най-високо натоварване.
Макар основната му роля да е генераторна, двигателят предлага и функционална гъвкавост
При специфични условия на шофиране, той може да се включи директно, задвижвайки задния мост и подпомагайки електромоторите за още по-добра динамика. Благодарение на тази схема, общата мощност на задвижващата система достига забележителните 272 к.с. и 380 Нм въртящ момент. Това позиционира Yangwang U7 като един от най-впечатляващите седани в класа на електрифицираните модели, където ДВГ изпълнява помощна, но стратегически важна роля.
В хибридните архитектури, тази умна схема дава възможност за изключително прецизен контрол върху енергийната консумация. Двигателят може да модулира изходната си мощност в зависимост от нивото на заряд на батерията, оптимизирайки ефективността на цялата система според моментните нужди на шофиране. BYD не крият: това решение ще формира основата на бъдещите поколения електрифицирани модели на марката, демонстрирайки едно от най-високите нива на инженерингова интеграция между ДВГ и електрически технологии, което пазарът някога е виждал.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
твърдотелни батерии - едва ли.
10:25 26.11.2025
2 ТраЛаЛа
Коментиран от #10
10:49 26.11.2025
3 Др.Тодор Живков 🇧🇬
Коментиран от #13
10:53 26.11.2025
4 Пздрзпзп
За по-добрите първични вибрации сме съгласни, ама усложняването в следствие от необходимостта от два отделни газоразпределителни механизма изяжда това предимство, че пита за още. Изобщо хубава рекламна статия за "американски домакини".
Коментиран от #6
10:57 26.11.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Гост
До коментар #4 от "Пздрзпзп":
По принцип имаш право, макар че не съобщават дали газоразпределителния механизъм е едновален или двувален на всяка глава. Чини ми се, че на снимката са дадени 4 разпределителни вала, но един Господ знае дали тази снимка има нещо общо с реалния двигател. Виж обаче колко компактен е коляновия вал, съответно ходът на буталото ще е по-малък, което ще позволи повече обороти, но запазваш високия въртящ момент при ниски такива.Коментиран от #8
11:45 26.11.2025
7 Факт
Коментиран от #9
12:13 26.11.2025
8 ПЦпцд
До коментар #6 от "Гост":
И с половин разпределителен вал да са, това не променя факта, че имат две отделни глави, всяка от които със собствени "табиети" - верига/ремък, колела, маслени магистрали, гарнитури, и т.н., и т.н. Къс ход може да се направи и на обикновен двигател - за справка пак мотоциклетните двигатели.Боксерите, както и всички V-та, по принцип се правят с идея за повече въртящ момент, който обаче не се връзва с къс ход на буталото, както и не се връзва с идеята да ползваш двигателя за генератор,. Обикновено генераторите работят на постоянни обороти и въртящият момент им е последна грижа. Както казах, хубава рекламна статия, за да има за какво да се споменава името на БУД.
Коментиран от #11
12:31 26.11.2025
9 поКУРко
До коментар #7 от "Факт":
Е как кой ... тукашните руско-китайски фенове които карат западни коли, но превъзнасят комунягите, поради остър дефицит на чувство за свобода и чест!12:36 26.11.2025
10 Антиелектрика
До коментар #2 от "ТраЛаЛа":
Е как да няма нищо съществено:Това не е просто поредният ДВГ; това е високотехнологичен генератор ...
Да си дойдем на думата - китайците направили генератор за елекрически автомобил :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
13:07 26.11.2025
11 Гост
До коментар #8 от "ПЦпцд":
Бъркаш за късия ход и мотоциклетните двигатели. Нека не мешим нещата с мотоциклетите - там отношенията м/у диаметър и ход на буталото са много различни. Дискусията беше за боксер и редови двигатели. Боксерът позволява по-голям въртящ момент при по-малки колена на коляновия вал, което прави коляновия вал по-компактен съответно с по-ниски вибрации и инерционни моменти при по-високи обороти. По малките колена на коляновия вал има пряко отношение към хода на буталото. Т.е свеждаме на нещата, че при еднакъв диаметър на буталото при боксера и редовия, имаме по-голям въртящ момент при боксера с по-нисък ход на буталото. Относно газо разпределението имах предвид движещите се компоненти, а не статичните.Коментиран от #14
14:28 26.11.2025
12 Знайко
Относно разпределителните валове - според мен задължително трябва да са поне два.
Относно задвижването - някои фирми произвеждащи многоцилиндрови редови или V-образни Двг осъзнаха , че при задвижване само от едната страна вала се усуква и губят правилните настройки в другия му край въведоха задвижване от двата края на вала. Това съответно увеличава загубите от триенето на самата група два пъти, което е в разрез с ефективността. Но тук нямаме много цилиндри и ще имаме по два вала на всеки блок и най-вероятно задвижване само от едната страна.
Концепцията е жизнеспособна. Мога да карам на бензин и едновременно да си зареждам батерията, а когато вляза в града да мина само на ток , което е много добра гъвкавост и дори забравям да търся зарядни станции. Това е и огромно предимство спрямо другите електрички за каране в планински и ненаселени местности.
И от мен "БРАВО" за BYD!
16:43 26.11.2025
13 яшаре
До коментар #3 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
по 3 бануна в твоя чушкопек 🤡19:45 26.11.2025
14 Стига бе
До коментар #11 от "Гост":
Интересно защо в товарните автомобили където е необходим голям въртящ момент ползват дългоходови двигатели шзглежда че при тях тангенциалната сила приложена към рамото на коляновия вал е.......17:09 30.11.2025