Електрическата епоха обещаваше опростена поддръжка, но собствениците на Hyundai Ioniq 5, и особено на спортния Ioniq 5 N, започват да се сблъскват с един изненадващо сложен и скъп проблем, който дебне отзад. Обикновената процедура за смяна на задните накладки, преди рутинна задача за всеки механик, днес се превръща в истинска одисея, изискваща скъпоструващ софтуер и специално оборудване.
Причината за това усложнение не се крие в самите накладки, а в интегрираната електронна ръчна спирачка, пише изданието carscoops. Преди да започне каквато и да е манипулация по демонтажа на задните апарати, тази спирачка трябва да бъде принудително въведена в т.нар. сервизен режим. Без достъп до специализиран софтуер и диагностичен инструмент, това е практически невъзможно да се случи. Опитът за ръчно освобождаване на механизма крие сериозен риск от повреда на чувствителните компоненти, което би довело до още по-солени ремонти.
На практика, има само два "законни" пътя за отключване на спирачните апарати. Първият е използването на официалната дилърска платформа на Hyundai – Global Diagnostic System (GDS). Пълният комплект с необходимия хардуер се търгува на цена, която зашеметява обикновения собственик: около 6000 щатски долара. Вторият вариант е чрез съвместим диагностичен адаптер J2534, който технически позволява достъп до официалната програма срещу заплащане на абонамент. Дори тази "по-евтина" опция обаче не е никак достъпна: самият адаптер струва около 2000 долара, а софтуерният достъп се таксува допълнително – например 60 долара на седмица.
Основната пречка, която вдига бариера пред независимите сервизи и ентусиастите, е не просто цената, а заключването на достъпа. Използването на необходимия софтуер изисква удостоверяване през системата NASTF, която се издава единствено на квалифицирани, официално регистрирани сервизни фирми и механици. За обикновения шофьор получаването на такъв достъп е мисия невъзможна. В резултат на това, дори за елементарна смяна на задни накладки, по-голямата част от собствениците са принудени да посетят официалното дилърство.
От Hyundai обясняват тези строги ограничения с грижа за безопасността и необходимостта да гарантират коректната работа на сложната електронна спирачна система. След като проблемът набра публичност, компанията официално коментира, че е подобрила достъпа до J2534 за независими сервизи, отваряйки някои функции, които преди бяха строго запазени за GDS. Макар и да подчертават, че не ограничават правото на собствениците да ремонтират сами, на практика е очевидно, че без инвестиция от хиляди долари в специализирани инструменти и без официално удостоверяване, процедурата си остава практически невъзможна за изпълнение в домашни условия или в малки сервизи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 сладкопоен чучулиг
Подмамиха ги, че има икономия и те шараните юруш на маслините.
Яяяяяя си карайте нормални коли разумни люде.
Коментиран от #10, #12
15:25 28.11.2025
2 Име
15:26 28.11.2025
3 Ептен
15:28 28.11.2025
4 Селянин
Коментиран от #5, #6
15:46 28.11.2025
5 Миро
До коментар #4 от "Селянин":
нормални сме и заради това караме нормални коли, а не корейски електрокари на хюндай. Бай дъ уей, я отиди в хюнндай да видиш какво ще ти се случи. След като платиш ще си ни жив, ни умрел.15:50 28.11.2025
6 Механик
До коментар #4 от "Селянин":
Ма верно ли ти взимат 150-200 лв? Това с накладките ли е или е само "такса приемно"?Ти ще ги фалираш тия хора бе! Недей така!
15:51 28.11.2025
7 ....
Коментиран от #11, #14
15:59 28.11.2025
8 карчи
16:01 28.11.2025
9 същото
16:29 28.11.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Форд
До коментар #7 от "....":
моите накладки отидоха на 120000 и смяната беше 450 лева с труда17:06 28.11.2025
12 661
До коментар #1 от "сладкопоен чучулиг":
Е па ще карат без задни понитата, нали си имат предни.17:20 28.11.2025
13 Лудия
Коментиран от #15
17:25 28.11.2025
14 200к ли?
До коментар #7 от "....":
Май са те оправили с 200! Ел. СУВ на Нисан ги хвърля на 50-60к. До морето стигаш с едночасова почивка , ако имаш късмет да си наред до контактите.17:45 28.11.2025
15 ПЦдпцдзц
До коментар #13 от "Лудия":
Следващия път ще го защитят с 256-битов ключ. Но, въпросът е принципен и се разпростира дори до, "Кой всъщност е собственик на колата след като производителят заключва всичко и постоянно може да прави промени дистанционно?". Да е пералня за 500лв как и да е да махнеш с ръка, макар че и там не е редно, ама за кютук, който струва 50 хил евра, аре нема нужда.20:39 28.11.2025
16 Край
21:59 28.11.2025
17 Бай Ганьо
09:37 29.11.2025
18 Карачо
14:55 29.11.2025
19 бай Даньо
19:35 01.12.2025