Още една причина да не си купувате електрически Hyundai

28 Ноември, 2025 15:14 14 096 19

  • hyundai-
  • ioniq 5-
  • n-
  • спирачки-
  • ремонт

Оказва се, че смяната на задни накладки на Ioniq 5 е изключително скъпа операция

Още една причина да не си купувате електрически Hyundai - 1

Електрическата епоха обещаваше опростена поддръжка, но собствениците на Hyundai Ioniq 5, и особено на спортния Ioniq 5 N, започват да се сблъскват с един изненадващо сложен и скъп проблем, който дебне отзад. Обикновената процедура за смяна на задните накладки, преди рутинна задача за всеки механик, днес се превръща в истинска одисея, изискваща скъпоструващ софтуер и специално оборудване.

Причината за това усложнение не се крие в самите накладки, а в интегрираната електронна ръчна спирачка, пише изданието carscoops. Преди да започне каквато и да е манипулация по демонтажа на задните апарати, тази спирачка трябва да бъде принудително въведена в т.нар. сервизен режим. Без достъп до специализиран софтуер и диагностичен инструмент, това е практически невъзможно да се случи. Опитът за ръчно освобождаване на механизма крие сериозен риск от повреда на чувствителните компоненти, което би довело до още по-солени ремонти.

На практика, има само два "законни" пътя за отключване на спирачните апарати. Първият е използването на официалната дилърска платформа на Hyundai – Global Diagnostic System (GDS). Пълният комплект с необходимия хардуер се търгува на цена, която зашеметява обикновения собственик: около 6000 щатски долара. Вторият вариант е чрез съвместим диагностичен адаптер J2534, който технически позволява достъп до официалната програма срещу заплащане на абонамент. Дори тази "по-евтина" опция обаче не е никак достъпна: самият адаптер струва около 2000 долара, а софтуерният достъп се таксува допълнително – например 60 долара на седмица.

Основната пречка, която вдига бариера пред независимите сервизи и ентусиастите, е не просто цената, а заключването на достъпа. Използването на необходимия софтуер изисква удостоверяване през системата NASTF, която се издава единствено на квалифицирани, официално регистрирани сервизни фирми и механици. За обикновения шофьор получаването на такъв достъп е мисия невъзможна. В резултат на това, дори за елементарна смяна на задни накладки, по-голямата част от собствениците са принудени да посетят официалното дилърство.

От Hyundai обясняват тези строги ограничения с грижа за безопасността и необходимостта да гарантират коректната работа на сложната електронна спирачна система. След като проблемът набра публичност, компанията официално коментира, че е подобрила достъпа до J2534 за независими сервизи, отваряйки някои функции, които преди бяха строго запазени за GDS. Макар и да подчертават, че не ограничават правото на собствениците да ремонтират сами, на практика е очевидно, че без инвестиция от хиляди долари в специализирани инструменти и без официално удостоверяване, процедурата си остава практически невъзможна за изпълнение в домашни условия или в малки сервизи.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сладкопоен чучулиг

    58 9 Отговор
    Ами да им е честито на р0з0вите понита.
    Подмамиха ги, че има икономия и те шараните юруш на маслините.
    Яяяяяя си карайте нормални коли разумни люде.

    Коментиран от #10, #12

  • 2 Име

    36 6 Отговор
    Даам, няма да си купя Хюндай, еле пък електрически. Това си чист обир.
  • 3 Ептен

    29 7 Отговор
    ни взеха за мезе... то бива бива да на .... таковат нали но чак пък толко не бива... спирачки са това бе, не е ракета...
  • 4 Селянин

    22 30 Отговор
    Вие нормални ли сте? На почти всички съвременни коли е така. Мегана, който си купих през 2015 беше така, Сега Волвото на жената от 2020 е така. Отиваш в дилъра и срещу 150 до 250 лв си отиваш с новите накладки. Никаква драма няма.

    Коментиран от #5, #6

  • 5 Миро

    35 7 Отговор

    До коментар #4 от "Селянин":

    нормални сме и заради това караме нормални коли, а не корейски електрокари на хюндай. Бай дъ уей, я отиди в хюнндай да видиш какво ще ти се случи. След като платиш ще си ни жив, ни умрел.
  • 6 Механик

    37 7 Отговор

    До коментар #4 от "Селянин":

    Ма верно ли ти взимат 150-200 лв? Това с накладките ли е или е само "такса приемно"?
    Ти ще ги фалираш тия хора бе! Недей така!
  • 7 ....

    13 25 Отговор
    Само дето електричките преди 200к км трудно сменят накладки понеже доста по малко хабят от обикновенните ...

    Коментиран от #11, #14

  • 8 карчи

    29 10 Отговор
    "Сиренцето е безплатно само в капана за мишки" в случая джендъpмишки! 😅
  • 9 същото

    11 5 Отговор
    като при другите марки
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Форд

    10 8 Отговор

    До коментар #7 от "....":

    моите накладки отидоха на 120000 и смяната беше 450 лева с труда
  • 12 661

    15 4 Отговор

    До коментар #1 от "сладкопоен чучулиг":

    Е па ще карат без задни понитата, нали си имат предни.
  • 13 Лудия

    17 2 Отговор
    В Алито има и буксата и пачнат софтуер. Като потърсите ще намерите

    Коментиран от #15

  • 14 200к ли?

    11 7 Отговор

    До коментар #7 от "....":

    Май са те оправили с 200! Ел. СУВ на Нисан ги хвърля на 50-60к. До морето стигаш с едночасова почивка , ако имаш късмет да си наред до контактите.
  • 15 ПЦдпцдзц

    20 1 Отговор

    До коментар #13 от "Лудия":

    Следващия път ще го защитят с 256-битов ключ. Но, въпросът е принципен и се разпростира дори до, "Кой всъщност е собственик на колата след като производителят заключва всичко и постоянно може да прави промени дистанционно?". Да е пералня за 500лв как и да е да махнеш с ръка, макар че и там не е редно, ама за кютук, който струва 50 хил евра, аре нема нужда.
  • 16 Край

    9 13 Отговор
    Е колко искате да струват спирачки на кола която прави от 0 до 100 за 3 секунди. Що не видите на ламбо или на ферари колко са. Браво на хюндай са Йоник 5 Н.
  • 17 Бай Ганьо

    4 1 Отговор
    Бол пари си имал,дал си.
  • 18 Карачо

    7 1 Отговор
    Хюндай се научиха от немците на тези номера да цакат клиентите си по толкова гаден начин. От много години немската света троица го правят, за да може да ходиш само в специализирани сервизи и там да ти смъкват кожата. То специални инструменти ли не бяха, то софтуерни ли и каквото се сетите още. Оказва се, че не печелят толкова от продажба на коли, а от сервизна дейност и резервни части. За съжаление Хюндай са поредните измекяри. И не е само при електричките, а при всичките коли го правят. Заради това карам само японки. Рядко се сменя нещо по тях и всеки може да го смени без проблем и частите са супер евтини, както и обслужването.
  • 19 бай Даньо

    0 1 Отговор
    Корейците са опасни фоги и нищо чудно да са измислили такъв трик да свалят по още една кожа . Обаче това е измислен проблем защото на "електрокар" не се сменят спирачки , той спира регенеративно с ел мотора. Дори на хибрид се сменят чак след 200 000км от личен опит го знам ... Подобен проблем имат и много нови коли със електрони ръчни спирачки , като Лексъс НХ например . Има специална процедура да се изклччи после да се върне в начално положение и тнт