YASA и Mercedes пренаписват законите на физиката

11 Декември, 2025 12:25 2 754 18

  • mercedes-benz-
  • електромотор-
  • yasa

Най-мощният електродвигател в света влезе в колелото

YASA и Mercedes пренаписват законите на физиката - 1

Ерата на мащабните, тежки електродвигатели може би приключи. Компанията YASA (собственост на Mercedes-Benz) направи исторически скок от лабораторните тестове към реалното приложение, интегрирайки своя аксиален електромагнитен двигател с рекордна мощност директно в колелото на електрически автомобил. Този прототип не просто чупи рекорди – той радикално променя архитектурата на задвижването.

Технологията е базирана на същия агрегат, който през лятото и есента на 2025 година два пъти счупи неофициалния световен рекорд за специфична мощност. Последната му итерация тежи едва 12.7 кг, но може да достави краткосрочна пикова мощност до 750 kW, което се равнява на над 1000 конски сили на колело. С плътност от 59 kW/kg, този двигател превъзхожда три пъти най-добрите радиални мотори, които се предлагат на пазара.

Истинската иновация е в неговото разположение. Компактността на аксиалната конструкция позволява силовият агрегат да бъде монтиран директно в главината на колелото (in-wheel motor). Всеки от четирите двигателя е комбиниран с нов двуканален инвертор с мощност 1500 kW, тежащ едва 15 кг.

Това решение има две ключови предимства:

Неутрална маса: YASA твърди, че новият прототип е първият двигател в колелото, който е неутрален по отношение на масата. Това означава, че теглото му не увеличава непружинната маса на колелото до критични нива, което е основен проблем при конвенционалните мотори в главините и компрометира динамиката на окачването.

Елиминиране на задните спирачки: Благодарение на изключително високата си мощност, регенеративната система на YASA може да осигури толкова ефективно спиране, че традиционните спирачни механизми на задния мост биха могли да станат напълно излишни – драстично намаляване на теглото и сложността.

Въпреки че технологията все още е далеч от масовото производство, YASA е уверена в нейната мащабируемост, компактност и потенциална достъпност. Интегрираното задвижване на колелата има потенциала да преобърне архитектурата на електрическите превозни средства, да подобри енергийната ефективност и да изведе производителността на нива, невиждани досега в серийни автомобили.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 незнайко

    12 4 Отговор
    За такъв тип електродвигател се говори отдавна, но чак сега го произведаха промишлено . При този двигател електромагнитите които създават полето им се ползват и двете страни а не като радиалните едната страна . Това навремето се казваше двоен магнитен кръг и мисля, че е предложен от БЪЛГАРИН, но както винаги нашите изобретения се ползват от ДРУГИ а държавата ни не печели нищо ! Само ще кажа как се правят алуминиевите джанти и ще замълча кой е измислил метода ! Сега всички коли са с такива джанти !

    Коментиран от #3

  • 2 Механик

    10 5 Отговор
    Батерията,, бе хора! Батерията ви е проблема, а не мотора.
    Докато на измислите батерия тежща колкото 50-литров резервоар пълен с гориво и до когато тая батерия на понне да се зарежда толкова бързо колкото въпросния резервоар, работата няма да стане.
    А, и когато е заредена да може да измине едно 600-800 км.

    Коментиран от #5, #11

  • 3 Механик

    9 3 Отговор

    До коментар #1 от "незнайко":

    Такива двигатели се ползват в пералните и ценрофугите много одавна.
    В случая се опитват да покажат на неграмотното племе нещо старо и да им го обявят за най-ново и модерно.
    Света е пълен с такива примери на "технологични пробиви".
    Ползва се незнанието и неразбирането на дадена материя. Когато човек не знае, той лесно се манипулира.

    Коментиран от #6, #8

  • 4 ТАС

    6 3 Отговор
    Идеята не е нещо ново, но оства оснвния пробелем поради, който не се ползва.
    Липсата на дефенциал. В завой и четирите гуми имат различен изминат път.
    И малки разлики в пътя на някое, колело могат да дестабилизират колата в завой.
    Електрониката теоретично може да компенсира тези разлики, но само при идеални пътища.
    Защото няма обратна връзка с пътното платно, а деференциала я има през гумата.
    Една неравност на пътя, леко приплъзване и изчисленита стават грешни.
  • 5 стоян

    4 4 Отговор

    До коментар #2 от "Механик":

    До 2 ком - и батерии ще има - Илон Мъск 2026 започва серийно производството на натриево йонна батерия - два пъти по евтина и трайна от литиево йонните - завода вече е построен в САЩ

    Коментиран от #7, #13

  • 6 Бай Ганя Булгар

    2 5 Отговор

    До коментар #3 от "Механик":

    о да ние измислихме всичко от пирамидите до компютрите и все някой ни открадва идеята
  • 7 Ванката

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "стоян":

    Натриевата батерия не може да даде по-голям пробег от 400 км. А и китайците вече я произвеждат. Илон Мъск изостава.

    Коментиран от #9

  • 8 Пералнята

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "Механик":

    У грешка си. Аксиален двигател с инвертор, интересна пералня.
  • 9 Ванчо

    1 2 Отговор

    До коментар #7 от "Ванката":

    Достатъчно е, че няма да я грееш зимата и студиш лятото. Също няма да я возиш в 80 кг стоманено корито за безопасност. Содената питка е с по-нисък капацитет,но по-безопасна, повече цикли и по-проста като батерия.
  • 10 Гъргарин

    2 1 Отговор
    това е измислено 1970 г и ползвано на всички луноходи от руснаци и американци
  • 11 ои8уйхътгрф

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Механик":

    Дори и всичко това да се реши утре тогава рязко изскача следващият проблем който НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ РЕШЕН, а той е много, ама много простичък- ОТДЕ ТОЛКОВА ТОК за тея коли? На Тесльо глупостите със соларни панели и т.н. НЕ РАБОТЯТ за масова употреба- стават за лична употреба и пак има куп условности...

    Ако някак решите проблема с "отде толкова ток" следва другият проблем- кой ще изгради зарядните станции? И колко струва да се изградят? И кой ще плати сметката? Вкратце- колко ще ви струва тогава тока?
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 не бързай но побързай

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "стоян":

    Както са я записали менделеевата таблица, следващите са калиево-йонни.
    Не знам що ви кефи тоя ток толкова.
    Законите на термодинамиката и Закона за запазване на енергията не могат да бъдат прескачане. С една дума:
    От нищо нещо не става

    Коментиран от #14

  • 14 ои8уйхътгрф

    2 0 Отговор

    До коментар #13 от "не бързай но побързай":

    Забрави за "Законите на термодинамиката и Закона за запазване на енергията"- те са просто детски рисунки и никой не се вълнува от тях когато става дума ЗА ЕДНИ ОГРОМНИ ПАРИ...

    В момента с електрокарите се дерат едни пари от хората и нищо повече... ОК, с всичките си 5 крайника сък ЗА електричките в града- и по-чист, и по-тихо... И толкова...
    НЕВЪЗМОЖНО Е световната икономика която е яко вързана за петрола и преработката му утре да мине на електрокари. В общи линии всички пластмаси са петролни продукти, асфалта е петролен продукт, синтетичните парцалки които носите също са петролен продукт, дори очилата и лещите които носите също са петролен продукт...
    Тоест петрол трябва да се преработва задължително... Което означава производство на дизел и бензин... Ако не се продават тея горива какво да ги правят рафинериите? И не- НЕ МОЖЕ да преработваш петрола само на пластмаса, битум и т.н., ЗАДЪЛЖИТЕЛНО получаваш освен всичко друго и бензин и дизел

    Коментиран от #15

  • 15 знам едно две неща за едно две неща

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "ои8уйхътгрф":

    Коменрара ти би трябвало да е насочен към бравурните писачи от тукашното издание.

    Коментиран от #16

  • 16 ои8уйхътгрф

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "знам едно две неща за едно две неща":

    Те тези писачи само туй могат- да пишат каквото им диктува господаря и ИЗРИЧНО ИМ Е ЗАБРАНЕНО дори да се опитват да мислят...
  • 17 гошо

    3 1 Отговор
    Може да е революционен но цената му ще е многократа висока . Примери много- Появи се особен шум при Мерцедеса ми когато оборотите са около 850-900 об/мин тракане при подаване на газ шумът се променя и се запазва без значение оборотите даже да са 3.500 об/мин. остава същият шум . Ходих на няколко майстора всеки каза и разглибиха и смени някои неща и така шумът продължаваше . Накрая се принудих да отида в спецелизираният сервиз на Мерцедеса - шумът идвал от динамото вътре имало центробежници , специална муфа която включва и изключва ротора получвал команда от електроният блок ,че аклуматора е зареден . Тогава само шайбата се върти на свободен ход имал (Freilauf ) свободен ход . Като ремонтът му струва около 700 лева ?--- на BOSCH беше новото е около 500 Евро - 977 лева лева на Valeo 750 Eврo -1466 лева 120 Амперов когато обикновено динамо струва 180-200 лева ? . Казаха ми ,че при ремонта сменят - центробежниците , пружините , муфата , шайбата , четките и лагерите като ще са нови с гаранция една година . Защо динамото е направено толкова сложно ? ---- Когато се зареди акумулатора роторът на динамото да не върти а само шайбата да се върви на свободен ход като по такъв начин щяло да се пести гориво .? Обикновено едно динамо изкарва 200-250 хиляди км след което се сменят лагерите и четките което е много евтино с тези пари бих купил няколко динамо а икономията е съмнително всичко е направено с една цел! да бъдеш като наркоманите привърз

    Коментиран от #18

  • 18 ои8уйхътгрф

    4 0 Отговор

    До коментар #17 от "гошо":

    "щяло да се пести гориво"

    Ей това ти е отговора на питанката... Защо обаче производителя е принуден да усложнява простички неща за да се "спестят" 0,02л. на 1000км. пробег е друга тема- може да питаш текущите си господари от брюксел...