Ерата на мащабните, тежки електродвигатели може би приключи. Компанията YASA (собственост на Mercedes-Benz) направи исторически скок от лабораторните тестове към реалното приложение, интегрирайки своя аксиален електромагнитен двигател с рекордна мощност директно в колелото на електрически автомобил. Този прототип не просто чупи рекорди – той радикално променя архитектурата на задвижването.
Технологията е базирана на същия агрегат, който през лятото и есента на 2025 година два пъти счупи неофициалния световен рекорд за специфична мощност. Последната му итерация тежи едва 12.7 кг, но може да достави краткосрочна пикова мощност до 750 kW, което се равнява на над 1000 конски сили на колело. С плътност от 59 kW/kg, този двигател превъзхожда три пъти най-добрите радиални мотори, които се предлагат на пазара.
Истинската иновация е в неговото разположение. Компактността на аксиалната конструкция позволява силовият агрегат да бъде монтиран директно в главината на колелото (in-wheel motor). Всеки от четирите двигателя е комбиниран с нов двуканален инвертор с мощност 1500 kW, тежащ едва 15 кг.
Това решение има две ключови предимства:
Неутрална маса: YASA твърди, че новият прототип е първият двигател в колелото, който е неутрален по отношение на масата. Това означава, че теглото му не увеличава непружинната маса на колелото до критични нива, което е основен проблем при конвенционалните мотори в главините и компрометира динамиката на окачването.
Елиминиране на задните спирачки: Благодарение на изключително високата си мощност, регенеративната система на YASA може да осигури толкова ефективно спиране, че традиционните спирачни механизми на задния мост биха могли да станат напълно излишни – драстично намаляване на теглото и сложността.
Въпреки че технологията все още е далеч от масовото производство, YASA е уверена в нейната мащабируемост, компактност и потенциална достъпност. Интегрираното задвижване на колелата има потенциала да преобърне архитектурата на електрическите превозни средства, да подобри енергийната ефективност и да изведе производителността на нива, невиждани досега в серийни автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
Коментиран от #3
12:43 11.12.2025
2 Механик
Докато на измислите батерия тежща колкото 50-литров резервоар пълен с гориво и до когато тая батерия на понне да се зарежда толкова бързо колкото въпросния резервоар, работата няма да стане.
А, и когато е заредена да може да измине едно 600-800 км.
Коментиран от #5, #11
13:04 11.12.2025
3 Механик
До коментар #1 от "незнайко":
Такива двигатели се ползват в пералните и ценрофугите много одавна.В случая се опитват да покажат на неграмотното племе нещо старо и да им го обявят за най-ново и модерно.
Света е пълен с такива примери на "технологични пробиви".
Ползва се незнанието и неразбирането на дадена материя. Когато човек не знае, той лесно се манипулира.
Коментиран от #6, #8
13:07 11.12.2025
4 ТАС
Липсата на дефенциал. В завой и четирите гуми имат различен изминат път.
И малки разлики в пътя на някое, колело могат да дестабилизират колата в завой.
Електрониката теоретично може да компенсира тези разлики, но само при идеални пътища.
Защото няма обратна връзка с пътното платно, а деференциала я има през гумата.
Една неравност на пътя, леко приплъзване и изчисленита стават грешни.
13:14 11.12.2025
5 стоян
До коментар #2 от "Механик":
До 2 ком - и батерии ще има - Илон Мъск 2026 започва серийно производството на натриево йонна батерия - два пъти по евтина и трайна от литиево йонните - завода вече е построен в САЩКоментиран от #7, #13
13:41 11.12.2025
6 Бай Ганя Булгар
До коментар #3 от "Механик":
о да ние измислихме всичко от пирамидите до компютрите и все някой ни открадва идеята14:16 11.12.2025
7 Ванката
До коментар #5 от "стоян":
Натриевата батерия не може да даде по-голям пробег от 400 км. А и китайците вече я произвеждат. Илон Мъск изостава.Коментиран от #9
15:55 11.12.2025
8 Пералнята
До коментар #3 от "Механик":
У грешка си. Аксиален двигател с инвертор, интересна пералня.16:52 11.12.2025
9 Ванчо
До коментар #7 от "Ванката":
Достатъчно е, че няма да я грееш зимата и студиш лятото. Също няма да я возиш в 80 кг стоманено корито за безопасност. Содената питка е с по-нисък капацитет,но по-безопасна, повече цикли и по-проста като батерия.16:55 11.12.2025
10 Гъргарин
11:57 12.12.2025
11 ои8уйхътгрф
До коментар #2 от "Механик":
Дори и всичко това да се реши утре тогава рязко изскача следващият проблем който НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ РЕШЕН, а той е много, ама много простичък- ОТДЕ ТОЛКОВА ТОК за тея коли? На Тесльо глупостите със соларни панели и т.н. НЕ РАБОТЯТ за масова употреба- стават за лична употреба и пак има куп условности...Ако някак решите проблема с "отде толкова ток" следва другият проблем- кой ще изгради зарядните станции? И колко струва да се изградят? И кой ще плати сметката? Вкратце- колко ще ви струва тогава тока?
13:24 12.12.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 не бързай но побързай
До коментар #5 от "стоян":
Както са я записали менделеевата таблица, следващите са калиево-йонни.Не знам що ви кефи тоя ток толкова.
Законите на термодинамиката и Закона за запазване на енергията не могат да бъдат прескачане. С една дума:
От нищо нещо не става
Коментиран от #14
07:55 13.12.2025
14 ои8уйхътгрф
До коментар #13 от "не бързай но побързай":
Забрави за "Законите на термодинамиката и Закона за запазване на енергията"- те са просто детски рисунки и никой не се вълнува от тях когато става дума ЗА ЕДНИ ОГРОМНИ ПАРИ...В момента с електрокарите се дерат едни пари от хората и нищо повече... ОК, с всичките си 5 крайника сък ЗА електричките в града- и по-чист, и по-тихо... И толкова...
НЕВЪЗМОЖНО Е световната икономика която е яко вързана за петрола и преработката му утре да мине на електрокари. В общи линии всички пластмаси са петролни продукти, асфалта е петролен продукт, синтетичните парцалки които носите също са петролен продукт, дори очилата и лещите които носите също са петролен продукт...
Тоест петрол трябва да се преработва задължително... Което означава производство на дизел и бензин... Ако не се продават тея горива какво да ги правят рафинериите? И не- НЕ МОЖЕ да преработваш петрола само на пластмаса, битум и т.н., ЗАДЪЛЖИТЕЛНО получаваш освен всичко друго и бензин и дизел
Коментиран от #15
08:35 13.12.2025
15 знам едно две неща за едно две неща
До коментар #14 от "ои8уйхътгрф":
Коменрара ти би трябвало да е насочен към бравурните писачи от тукашното издание.Коментиран от #16
08:45 13.12.2025
16 ои8уйхътгрф
До коментар #15 от "знам едно две неща за едно две неща":
Те тези писачи само туй могат- да пишат каквото им диктува господаря и ИЗРИЧНО ИМ Е ЗАБРАНЕНО дори да се опитват да мислят...11:49 13.12.2025
17 гошо
Коментиран от #18
11:56 13.12.2025
18 ои8уйхътгрф
До коментар #17 от "гошо":
"щяло да се пести гориво"Ей това ти е отговора на питанката... Защо обаче производителя е принуден да усложнява простички неща за да се "спестят" 0,02л. на 1000км. пробег е друга тема- може да питаш текущите си господари от брюксел...
12:07 13.12.2025