VW заложи на грешния кон

8 Декември, 2025 11:31 2 426 16

  • volkswagen-
  • meb-
  • платформа-
  • проблеми

MEB платформата се превръща в препъникамък в електрическата офанзива

VW заложи на грешния кон - 1

Когато Volkswagen представи своята модулна платформа за електромобили MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), тя беше обявена за ключа към масовата електрификация. Идеята беше гениална: една унифицирана основа, която да обслужва десетки модели от всичките марки на Групата, постигайки икономии от мащаба, които да смажат конкуренцията. Години по-късно обаче, тази "златна мина" изглежда все по-скоро като стратегическа тежест.

От авторитетното немско издание Handelsblatt излезе един доста критичен анализ, който директно поставя под въпрос ефективността и бъдещето на въпросната MEB платформа. Въпреки че платформата успя да генерира обем и да изкара на пазара модели като ID.3 и ID.4, тя е обременена с твърде много компромиси, които вече ѝ отнемат технологичното предимство.

Основната критика е, че MEB е проектирана с акцент върху ниската цена и бързото пускане на пазара, за сметка на архитектурната иновация. Докато водещите конкуренти, в частност Kia, напредват с 800-волтови системи, които позволяват светкавично бързо зареждане и по-висока ефективност, Volkswagen остава закотвен на 400 волта. Това не е просто технически детайл; то е огромно маркетингово и практическо изоставане, което се усеща от всеки собственик на дълъг път.

Самата архитектура на батериите и задвижването не позволява на VW да постигне впечатляващия пробег и енергийна ефективност на конкуренцията, което води до оплаквания най-вече от „абсурдния зимен разход“.

Друг критичен момент е софтуерният възел. Дъщерното дружество CARIAD е трябвало да бъде германският отговор на Силициевата долина, но се превърна в синоним на забавяне и бъгове. Моделите, базирани на MEB, бяха пуснати с недоизпипан софтуер, а актуализациите се случват с мъчително темпо.

Тези продължаващи проблеми не само дразнят клиентите, но и нанасят непоправими щети върху имиджа на Volkswagen като производител, който може да предложи безупречно потребителско изживяване, пише Handelsblatt. Софтуерът вече е "моторът" на електромобила и изоставането тук е не по-малко фатално от това в хардуера.

Всички погледи сега са насочени към бъдещето: проекта Trinity и новата унифицирана платформа SSP. Те са анонсирани като решение на всички проблеми на MEB, обещавайки технологичен скок, който да върне VW на лидерската позиция. Въпросът обаче е колко време ще отнеме това и дали пазарът ще чака.

Китайските и корейските производители, както и Tesla не стоят на едно място. Те правят иновации със светлинна скорост, докато Volkswagen се бори да поправи грешките в собствената си, вече остаряваща платформа. Ако SSP не бъде представена навреме и не предложи категорично предимство, MEB ще остане в историята като платформата, която е дала началото на електрическата ера на VW, но която не е могла да гарантира победата в нея. Стратегическите грешки, направени преди години, сега излизат скъпо на един от най-големите автомобилни производители в света.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 МПС

    9 6 Отговор
    Всяка електричка е грешен кон
  • 2 Име

    10 2 Отговор
    Като чета тук и по запазните медии, виждам, че все на по-зле отиват нещата за VW. Май вече са поели по пътя на Nokia.
  • 3 така

    7 2 Отговор
    Тия светкавични иновации, а батериите още се палят като кибрит. Много е важно колко бързо ще заредиш ама ако ти изгори гаража и къщата е по-важно. На голям късмет остава контрола на огромна енергия в батериите.
  • 4 Хеми значи бензин

    2 5 Отговор
    Ве 8 на биоетанол от останалия фураж за говедата е бъдещето.

    Коментиран от #7

  • 5 ДрайвингПлежър

    4 1 Отговор
    Търсят под вола теле - не е самата платформа, а цялостната политика за електрификация, която определено не се случва по начина по който политиците и зелените предполагаха!!

    400 волтовата архитектура е достатъчно ОК, в крайна сметка ни проглушиха ушите, че над 100 километра пробег така или иначе е ненужен лукс - истината е, че хората търсят точно евтини електрички, а те липсват. Това е и големия провал!

    ФауВе както и всички европейски марки, ако бяха развивали ДВГ вместо да скачат на политическите простотии нямаше да имат днешните проблеми! А сега вече изпуснаха питомното (Китайците хванаха и него), за да гонят дивото...

    Коментиран от #8, #15

  • 6 Последните

    3 3 Отговор
    Години във ФВ е лавина от грешки.. управление, политика.. а катобдобавим и семейните войни...
    Но пък е реално отражение на немската иконоика.

    Не ти трябват повече от 100км, но ще се върнем в годините когато се чакаше по 2 дена да сипеш 20л. ..
  • 7 Хеми значи липса на мозък

    2 3 Отговор

    До коментар #4 от "Хеми значи бензин":

    И до къде ще ти стигне тоя био етанол при консумация от в8 двг?!
    Или просто тъй да надраскаш няква глупост?!
  • 8 Хахахаха

    0 6 Отговор

    До коментар #5 от "ДрайвингПлежър":

    Така ли? Гледам, нещата се получават много добре, в някои северни държави, а и доста добре върви в Китай с електрифицирането. Може би само в България не върви? В Европа се купуват все повече електрички!

    Коментиран от #9

  • 9 ДрайвингПлежър

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "Хахахаха":

    Грешно гледаш значи :)
    В Норвегия "се получават" с много субсидии, но те пък си печелят кинтите от фосилни горива
    В Китай също им се "получава" с партията каза, ама повечето ел там са тип рикша - тия за износ стоят по пристанищата и всъщност изнасят ДВГ

    А понеже много се получава всички европейци заложили на електрификация сега се чудят как да оцеляват. Порше и Мерцедес реват, че никой не ги ще. Хваления хюндай продава 10 двр на всяко ел...

    получава се да :) ако вярваш на всяка пропаганда :)
    Понеже се получава даже евротъпаните най-накрая проумяха ква глупост направиха и забраната за ДВГ отпада :)

    Коментиран от #14

  • 10 ДрайвингПлежър

    4 1 Отговор
    Ахахахахах и минути след като коментирах провала на марките и написах: "Хваления хюндай продава 10 двр на всяко ел... " и излезе статия която казва, че Хюндай са поредната марка с провалена електрификация !

    НЕМА А СТАНЕ!!! Почвайте да го разбирате овреме :)
  • 11 Някой

    1 2 Отговор
    Защо 800 волтовите системи да се зареждат по-бързо от 400 волтовите? Телефоните са 5 волтови и също се зареждат бързо. Волтажа не би трябвало да е причина за бързо или бавно зареждане. По-високият волтаж позволява по-висока мощност, но само при по-голяма батерия. 400 волта при 100 ампера осигурават 400 конски сили. Само допреди 10 години колите бяха с по 80 к.с.-100 к.с., а 150 к.с. се смяташе за мощен автомобил.

    Има една измама при електромобилите те имат 2 мощности пикова и номинална, но в брошурите пишат само поковата. Едно Ауди 250 к.с. вдига 250 км/ч, едно Ферари 400 к.с. вдига над 300 км/ч. Една Тесла 400 к.с има максимална скорост 180 км/ч, което говори за мощност от около 150 к.с.

    Коментиран от #12, #16

  • 12 Някай

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Някой":

    Извинямам се, изпуснал съм една нула 400 волта при 1000 ампера са 400 кВт.
  • 13 Цървул

    2 1 Отговор
    Спокойно , не се паникьосвайте . Китайците идват , за да ви купят заводите за коли . Вече ще работите за тях . Няма да сте без работа .
  • 14 Някой

    3 1 Отговор

    До коментар #9 от "ДрайвингПлежър":

    Зелените евротъпани в Брюксел, не могат да смятат и са двойкаджии по икономика. На Европа няма да и е проблем да произведе годишно 15-16 млн броя електродвигатели, шасита, електроника, кабели ... обаче ще и е проблем да произведе 15-16 млн батерии годишно. Нито има нужните заводи, нито има нужната суровина. Това е само 1/3 от проблема. Другите проблеми са, че ги няма нужните за зареждането елекроцентрали и електропреносните мрежи са с 3-4 пъти по-нисък капацитет от нужното.
    Брюксел не си е направил сметка колко нови електроцентрали трябва да построи и колко много трябва да инвестира в електропреносна мрежи.

    Електрификацията на транспорта в Европа ще се провали с ТРЯСЪК и колкото по-рано се случи, толкова по-леки ще са щетите.
  • 15 Някой

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "ДрайвингПлежър":

    Освен с електрификацията, Брюксел сбърка и с даунсайзинга на ДВГ. Автомобилите ставаха по-тежки, за около 30 години автомжбилите натежаха от 1 гон на 1,5 тона. И същевременно двигателите намаляха от 1,6-2,0 кубатура на 1,0-1,2 кубатура. Също замениха чугунените двигателни блокове, които изкарваха 100 години и 500 000 км дори 1 000 000 км с алуминиеви. Резултата сложни и скъпи двигатели, които се разписаха след 50-100 км пробег и автомобила отиваше в моргата.
    Освен двигателите съсипаха и скоростните кутии, въведоха вариатори - които са по-евтини за производство, но 4-5 пъти по-скъпи за ремонт. Другите роботизирани скоростни кутии с два съединители също се оказаха ненодеждни и скъпи за ремонт
  • 16 Не разбираш тока колега

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Някой":

    Ако си представиш кабела като тръба, тока (ампеража) като сечението на тръбата, а напрежението (волтажа) като налягането. При едно и също сечение на тръбата, ако наливаш гориво с по-високо налягане, ще заредиш по-бързо, нали така? При тока е същото, при 800 волта и ток 1А, за 1 час ще заредиш 800Wh. С 400 волта и ток пак 1А за 1 час ще заредиш само 400Wh. Можеш да си останеш на 400 волта и да вдигнеш тока на 2А, обаче ще ти трябва двойно по-дебел кабел...