Столичният общински съвет (СОС) прие дългоочакваната промяна в цените, обхвата и правилата за платеното паркиране. Цената на паркирането в „синя“ и „зелена“ зона се удвоява — съответно 2 и 1 евро за час (при 2 и 1 лв. сега); увеличават се значително и цените на други услуги като винетните стикери, служебните абонаменти, както и някои санкции — като поставянето на скоби; обхватът на платената зона значително ще расте поетапно; а по-голяма част от увеличените приходи от паркиране след промените вече ще се харчат целево и по-прозрачно… Какво означава това? Пред ФАКТИ говори Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО
- Г-н Контрера, защо в Столичния общински съвет мразите столичани? Паркирането в „синя“ и „зелена“ зона в София поскъпва двойно от 5 януари 2026 г. Защо…
- Аз гласувах категорично против. „Спаси София“ и ПП–ДБ да излязат да обяснят на цялото общество защо. Всъщност, ако върнете лентата назад, ще видите, че Борис Бонев и „Спаси София“, това го предлагат от години. Т.е. след като ги избраха, просто се развихриха… В дъното на цялата тая история с промените в паркирането са Бонев, Зoгрaфски и „Спаси София“. „Зелена“ зона в „Подуяне“ и „Студентски град“ я вкараха на коляно пет минути преди комисия. Но това е резултатът от пускането на младите, прогресивните, умните и красивите в управлението на София.
- Защо с поскъпване смятате, че ще се намалят колите в центъра?
- Седмици наред обяснявам, че резултатът от тези промени няма да е намаляване на колите и освобождаване на паркоместа. Увеличаването на цената няма да освободи паркоместа, няма да намалее трафикът — поне не толкова, че да се усети. Лъжа е, че ще намалеят чувствително местата в служебен абонамент. И ще ви обясня защо — да, въвеждат се ограничения от 10% от местата в подзоната, но точно по идея на „Спаси София“ се окрупниха подзоните, т.е. вдигаш базата. Т.е. това е трик, който Бонев и компания приложиха. Хем уж ограничаваш служебния абонамент, хем вкарваш правило, което да запази същия брой. Хитро, нали?
- Един час в „зелена“ зона от 1 лв. сега става 1 евро, в „синя“ зона — от 2 лв. на 2 евро. Обосновете поскъпването. 1 евро е 1,95583 лева, а Столична община направи двете валути 1 към 1, защото…
- Да го обосноват, ако могат, вносителите на този доклад от „Спаси София“ и ПП–ДБ. Техните подписи седят отдолу, не моят. Аз смятам, че премахването на хартиения талон е грешка, смятам, че заложените нови цени са прекомерни — наистина — и моментът хич не е подходящ.
Буквално в деня, в който влиза и еврото, вдигаш и цените на паркирането…
Чувам, че граждани вече се организират да жалят промените в съда. Напълно логично и нормално. Вероятно ще има и протести. „Спаси София“ и ПП–ДБ действат винаги като слон в стъкларски магазин.
- „Синя“ зона ще работи от 9 до 21 часа всеки ден, включително в празнични дни. Толкова ли много приходящи има в неделя в центъра?
- За мен трябваше да се запази началният час, както досега — 8:30. Даде се някакъв аргумент, че като започва зоната от 9, така хората щели да си карат по-лесно децата на училище и детска градина.
Доколкото си спомням, детските градини приемат деца до 8:20–8:30, а и не ми е известно първи учебен час да започва в 9:00 часа.
Така че този аргумент е много хлабав и точно в най-голямото движение сутрин, като няма зона, в центъра ще е интересно.
Зона в неделя — екзотика.
Наистина, в летните месеци покрай Борисовата градина, Докторски паметник, парк „Заимов“ има доста посетители, но да въвеждаш цял ден зона в неделя заради няколко седмици в годината е странно…
- Цените за паркиране по местоживеене също скачат двойно — от 100 лв. на 100 евро за „зелена“ зона и от 150 лв. на 150 евро за „синя“. Човек живее в „Лозенец“, но работи в „синя“ зона. Плаща такса, за да живее, плаща такса, за да работи. Така ли излиза?
- Така излиза. Самото разширение на зоните ще създаде и проблем с контрола — това са още хиляди паркоместа отгоре. На всичко отгоре измислиха и „жълта“ зона в почивните дни за Банкя. Поредната недомислица.
Наруши се с тези промени един базов принцип — първо даваме алтернативата, изграждаме инфраструктурата, после предлагаш вдигане на цените.
Това е логиката. Сега се прави точно обратното.
- Студентите ще могат да си вадят винетен стикер за Студентски град. Колко ще е и как ще става?
- Като в „зелена“ зона — същите правила. Според мен това е тежка грешка. Това е мярка за насърчаване на трафика. Стимулираш ги да си докарат колите, дето не им трябват, да ги паркират покрай общежитията и да дозадръстиш наред. За мен въвеждането на изключение за настоящ адрес ще доведе до прецедент. После ще дойдат и други да искат същото — като си приел за едни, защо не и за други? За какво им е на студентите стикер за паркиране, като държавата им покрива преференциалните карти за градски транспорт? Защо студентът трябва да се придвижва с кола в София, а да ползва общежитие на преференциални цени?
- Свалянето на скоба, поставена за неправилно паркиране, скача от 30 лв. на 30 евро. Вдигането с репатрак („паяк“) ще се заплаща на наказателните паркинги със 75 евро. Това е в полза на столичани, за да им е по-удобно, така ли излиза?
- За мен цената на скобата трябва да е максимално колкото фиша за неправилно паркиране - 50 лв. Репатрирането с паяк е мярка срещу неправилно паркирали - тази цена може би е удачна, за да стресне тия, които паркират в кръстовища, по пешеходни пътеки, по тротоари и прочие.
- Къде са паркингите, къде са услугите в полза на хората, така че да могат да ползват колата си когато и където искат, а не да си правят сметка колко ще платят?
- Този мандат ще завърши с нула изградени паркинги.
Трябва да разделим темата на две — паркинги в кварталите и паркинги в центъра.
Очевидно е, че в централната градска част трябва да се мисли и да се изградят подземни паркинги — примерно под Княжеската градина, под пл. „Александър Невски“, до парламента и прочие. В кварталите също има нужда да се изградят подземни или етажни паркинги, за да се приберат колите от улиците. Аз не виждам как ударно ще стане това. Тук е ролята на районните кметове — да предложат терен, да се проектира бързо, да се избере изпълнител и да се строи паркинг. В този мандат нито един терен не е подаден от районни кметове към ЦГМ за строеж на паркинги.
- От януари 2027 г. паркирането на електромобили ще бъде безплатно до три часа в „синя“ и „зелена“ зона. А в София електромобилите са 1%. Какви проблеми създават?
- Безплатното и без ограничение във времето паркиране на електромобилите натовари някои подзони. Започна ропот от останалите граждани, че се запушват цели улици, където 10–15–20% от паркиралите са електромобили. Аз предложих въвеждане на годишен стикер за 600 евро. „Спаси София“ и ПП–ДБ предложиха варианта с три безплатни часа, след това всеки час се плаща без ограничение. Не знам това доколко е удачно, освен че стимулират едни хора да си държат колата в центъра, защото могат…
- В „Люлин“ и „Красно село“ кризата с боклука е на ръба. А няколко пъти предупреждавате, че изтичат договорите на още райони. Кои са и кога…
- Следващите райони, които ще „изгърмят“, са „Изгрев“, „Слатина“ и „Подуяне“, а след тях са „Сердика“, „Илинден“ и „Надежда“. Вървим към пълномащабна криза с боклука, със снегопочистването, с липсата на метене и миене. Веднъж набуташ ли се в този сценарий, излизането е дълго, трудно и скъпо.
Не съм оптимист, че до края на мандата ще се уредят проблемите с боклука.
Сега усилията трябва да са към укрепване на общинската фирма за почистване „Софекострой“.
- Има ли вече някаква цялостна визия как ще се реши проблемът с извозването на боклука?
- Засега не виждам ясен план и концепция как да се управляват дейностите по чистотата. Очаквам такъв, а не мерки на парче. ПП–ДБ да излязат и да кажат какво и как мислят да го правят. Приказките „борим се с мафията“ някак не ми се връзват с обявеното, че с част от фирмите, участвали в търга, ще се сключват договори след директно договаряне…
Сега излиза, че скоро ще има добра мафия и лоша мафия.
А доскоро всички бяха мафия, рекетьори, изнудвачи. ПП–ДБ съвсем се овъртяха с тоя боклук. Лошото е, че ще ни заринат до уши с него и пак някой друг ще им е виновен!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #25
09:10 18.11.2025
2 хомоеротик шампион 🌈🍌
09:10 18.11.2025
3 Последния Софиянец
09:15 18.11.2025
4 Ами
09:17 18.11.2025
5 Руснак
09:17 18.11.2025
6 Кит
Класика в поведението на неможачите от ПП-ДС-СС.
Парад на розови понита.
09:21 18.11.2025
7 койдазнай
Коментиран от #49
09:23 18.11.2025
8 явно не е добре
09:25 18.11.2025
9 майор Михов
Миризливо кафява.
09:27 18.11.2025
10 в кратце
09:29 18.11.2025
11 Някой
09:33 18.11.2025
12 Порно
09:33 18.11.2025
13 Българин
Коментиран от #22
09:41 18.11.2025
14 Перо
09:42 18.11.2025
15 така е
Коментиран от #19
09:48 18.11.2025
16 СОС
Коментиран от #24
09:49 18.11.2025
17 Факт
09:55 18.11.2025
18 Инж1
Коментиран от #20
10:04 18.11.2025
19 Кит
До коментар #15 от "така е":
Съветът ти е смислен, но може да работи само при хора, които са свикнали да работят, а не да се издържат от вдигане на шум.Тези са мързеливци и неможачи. Един пирон в стената не са забили за целия си животец. Клатят въздуха и се кефят на клатенето.
Справка - две години затворената естакада за Бояна. Ремонт за 50 000 лв и един месец време, но и това им дойде много!
10:24 18.11.2025
20 Симеон Иванов
До коментар #18 от "Инж1":
Така е, АМА В СЛУЧАЯ Е ПОЧТИ 100% ПРАВ.10:24 18.11.2025
21 Хаха
ОК, разширяваш зоната, вдигаш цените и нали уж целта ти е с тези приходи да строиш под и надземни паркинги!? Да покажат къде са заложени тези цели, срокове на изпълнението им, а паралелно трябва да са стартирани и обществени поръчки за проектирането и строежа им!? Напранено ли е това!? Ами йок, същия хаос като със сметосъбирането - планиране на обществена поръчка няма, сега рев и някой друг "виновен" за неможачеството им! Между другото и новия лъч на метрото до кв. Левски трябваше да бъде открит през 2025 г., а годината изтече.... Намърдаха се, за да цуцат - факт!
10:29 18.11.2025
22 Иван Вазов
До коментар #13 от "Българин":
Защо само 25 пъти, а не 250 пъти? Предлагам да важи и за линейките и автомобилите на траурните агенции. Ще си миришете в панелката....10:30 18.11.2025
23 А50
10:37 18.11.2025
24 койдазнай
До коментар #16 от "СОС":
Качваш се на метрото, от Сливница и за 20 минути си на СердикаКачваш се на трамвай №5 от Димитър петков и за 20 минути си на Съдебната палата.
Качваш се на трамвай 27 от Манастирски Ливади и за 15 минути си на НДК.
Качваш се на тролей №5 от Окръжна болница и за 15 минути си на Оров Мост
Ако беше идвал в София, щеше да знаеш.
Коментиран от #26, #38
10:46 18.11.2025
25 карлос циганера
До коментар #1 от "Гост":
Тоя каква фурнаджийска лопата еееее - буквално преди седмица ТОЙ самия гласува за електрическите автомобили да плащат паркиране - облизвач популистки11:01 18.11.2025
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 София
КАКВА УСЛУГА ИЛИ СТОКА МИ ПРОДАВАТ, ЧЕ ИСКАТ ДА ИМ ПЛАЩАМ???????
НА МЕН КОЙ ЩЕ МИ ПЛАТИ ЗА ШУМОВОТО ЗАМЪРСЯВАНЕ НА ТРАМВАИТЕ КАТО СЕ РАЗМИНАВАТ НА БОТЕВ И ПИРОТСКА И НА МНОГО ДРУГИ МЕСТА?????
ТАКСИТЕ В СОФИЯ И ДРУГИ ГРАДОВЕ В БЪЛГАРИЯ СА НЕЗАКОННИ И РЕКЕТ ОТ ОБЩИНИТЕ.......
КАКВО ПОЛУЧАВАМ ЗА ПАРИТЕ КОИТО ПЛАЩАМ? НИЩО ЕДНА НУЛА.......
11:06 18.11.2025
28 Няма бира
11:56 18.11.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Левскар
Защо да плащаме по 200 лв за това,че притежаваме автомобил ...Защо бе,рекетьори гнусни...
Мислете му какво ще ви се случи на Изборите,боклуци !!!!
12:06 18.11.2025
31 Няма бира
12:07 18.11.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Кретени
12:24 18.11.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Транзитно време за пътуване
До коментар #24 от "койдазнай":
не е Общо време за пътуване. Само ползвателите на метрото, които са близо да станциите могат да се похвалят с приемливо общо време на пътуване. Градския транспорт в София е изключително зле организиран. Правен е на парче, от хора които хал хабер си нямат от градски транспортни комуникации. За да може да се разработи някаква адекватна програма за управлението на трафика , трябва да се направи пълен анализ по часове, по квартали, по сезони. Ние нямаме наши специалисти с такива компетентности. Трябва да се ангажира екип от чужди експерти с опит в оптимизация на трафик в големи градове. Но това е доста скъпа и времеемка услуга - може да отнеме и година само да се събират данни. Подобен анализ ще даде възможност да се оптимизира целия трафик, не само градския транспорт. Човек за да разбере , че има системна грешка в София, трябва да е ползвал градски транспорт и в други европейски градове от такъв мащаб , иначе всичко остава само празни лозунги.Коментиран от #46
12:31 18.11.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Добър бот
12:35 18.11.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Край
Коментиран от #50
12:37 18.11.2025
43 Край
12:40 18.11.2025
44 Последния Шоп
Идваме с бухалките ,рекетьори !!!
12:41 18.11.2025
45 поет
12:44 18.11.2025
46 Кит
До коментар #38 от "Транзитно време за пътуване":
Личи си, че много рядко си ползвал градски транспорт в чужбина.Затова е толкова легендарен твоят възхвален наратив по негов адрес, мяза на оракулско озарение.
Само дето не си дал и един пример за проблем със софийския транспорт / такива има, безспорно/, просто се озаряваш и после плюеш.
Понеже се имаш за единствен наш трафикотранспортен експерт, я да те попитам за оценката ти за транспортната схема в / например/ района на Трастевере, високата част, в любимия ми Рим? Кефиш ли се на продължаващото строителство на линия С, която е започната още при Мусолини и май ще я завършат при внука на Путин?
Как са нещата в крайните квартали на Атина? Кефят ли те?
Разкажи колко комфортно си се чувствал в района около Стад де Франс в Париж?
Или в Бугенвил, Марсилия?
Усещал ли си миризмицата на Лондонското метро? На метрото в Ню Йорк? Харесва ли ти тя? Харесва ли ти дизайнът? А компанията в метровагоните?
Разкажи ни, разкажи!
Да се поучим!
14:54 18.11.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 3674
До коментар #7 от "койдазнай":
Там промениха движението на улиците за да може "бедните студенти" да могат да си оставят по за няколко месеца колите без да ги карат, мярката за Бели брези и Студентски град е закъсняла17:17 18.11.2025
50 7989
До коментар #42 от "Край":
Втората кола в семейство в София трябва да стане лукс, има семейства с по 3-4 коли паркирани на улицата?! Цели платна от булеварди са се превърнали в паркинги17:20 18.11.2025
51 Бойкот на протестите
17:28 18.11.2025