Карлос Контрера пред ФАКТИ: „Зелена“ зона в „Подуяне“ и „Студентски град“ я вкараха на коляно пет минути преди комисия

18 Ноември, 2025 08:56 3 311 51

  • контрера-
  • синя зона-
  • зелена зона-
  • пари-
  • спаси софия-
  • пп дб-
  • такси-
  • паркиране-
  • софия

Лъжа е, че ще намалеят чувствително местата в служебен абонамент, казва той

Карлос Контрера пред ФАКТИ: „Зелена“ зона в „Подуяне“ и „Студентски град“ я вкараха на коляно пет минути преди комисия - 1
Снимка: ВМРО
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Столичният общински съвет (СОС) прие дългоочакваната промяна в цените, обхвата и правилата за платеното паркиране. Цената на паркирането в „синя“ и „зелена“ зона се удвоява — съответно 2 и 1 евро за час (при 2 и 1 лв. сега); увеличават се значително и цените на други услуги като винетните стикери, служебните абонаменти, както и някои санкции — като поставянето на скоби; обхватът на платената зона значително ще расте поетапно; а по-голяма част от увеличените приходи от паркиране след промените вече ще се харчат целево и по-прозрачно… Какво означава това? Пред ФАКТИ говори Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО

- Г-н Контрера, защо в Столичния общински съвет мразите столичани? Паркирането в „синя“ и „зелена“ зона в София поскъпва двойно от 5 януари 2026 г. Защо…
- Аз гласувах категорично против. „Спаси София“ и ПП–ДБ да излязат да обяснят на цялото общество защо. Всъщност, ако върнете лентата назад, ще видите, че Борис Бонев и „Спаси София“, това го предлагат от години. Т.е. след като ги избраха, просто се развихриха… В дъното на цялата тая история с промените в паркирането са Бонев, Зoгрaфски и „Спаси София“. „Зелена“ зона в „Подуяне“ и „Студентски град“ я вкараха на коляно пет минути преди комисия. Но това е резултатът от пускането на младите, прогресивните, умните и красивите в управлението на София.

- Защо с поскъпване смятате, че ще се намалят колите в центъра?
-
Седмици наред обяснявам, че резултатът от тези промени няма да е намаляване на колите и освобождаване на паркоместа. Увеличаването на цената няма да освободи паркоместа, няма да намалее трафикът — поне не толкова, че да се усети. Лъжа е, че ще намалеят чувствително местата в служебен абонамент. И ще ви обясня защо — да, въвеждат се ограничения от 10% от местата в подзоната, но точно по идея на „Спаси София“ се окрупниха подзоните, т.е. вдигаш базата. Т.е. това е трик, който Бонев и компания приложиха. Хем уж ограничаваш служебния абонамент, хем вкарваш правило, което да запази същия брой. Хитро, нали?

- Един час в „зелена“ зона от 1 лв. сега става 1 евро, в „синя“ зона — от 2 лв. на 2 евро. Обосновете поскъпването. 1 евро е 1,95583 лева, а Столична община направи двете валути 1 към 1, защото…
- Да го обосноват, ако могат, вносителите на този доклад от „Спаси София“ и ПП–ДБ. Техните подписи седят отдолу, не моят. Аз смятам, че премахването на хартиения талон е грешка, смятам, че заложените нови цени са прекомерни — наистина — и моментът хич не е подходящ.

Буквално в деня, в който влиза и еврото, вдигаш и цените на паркирането…

Чувам, че граждани вече се организират да жалят промените в съда. Напълно логично и нормално. Вероятно ще има и протести. „Спаси София“ и ПП–ДБ действат винаги като слон в стъкларски магазин.

- „Синя“ зона ще работи от 9 до 21 часа всеки ден, включително в празнични дни. Толкова ли много приходящи има в неделя в центъра?
- За мен трябваше да се запази началният час, както досега — 8:30. Даде се някакъв аргумент, че като започва зоната от 9, така хората щели да си карат по-лесно децата на училище и детска градина.

Доколкото си спомням, детските градини приемат деца до 8:20–8:30, а и не ми е известно първи учебен час да започва в 9:00 часа.

Така че този аргумент е много хлабав и точно в най-голямото движение сутрин, като няма зона, в центъра ще е интересно.

Зона в неделя — екзотика.

Наистина, в летните месеци покрай Борисовата градина, Докторски паметник, парк „Заимов“ има доста посетители, но да въвеждаш цял ден зона в неделя заради няколко седмици в годината е странно…
- Цените за паркиране по местоживеене също скачат двойно — от 100 лв. на 100 евро за „зелена“ зона и от 150 лв. на 150 евро за „синя“. Човек живее в „Лозенец“, но работи в „синя“ зона. Плаща такса, за да живее, плаща такса, за да работи. Така ли излиза?
- Така излиза. Самото разширение на зоните ще създаде и проблем с контрола — това са още хиляди паркоместа отгоре. На всичко отгоре измислиха и „жълта“ зона в почивните дни за Банкя. Поредната недомислица.

Наруши се с тези промени един базов принцип — първо даваме алтернативата, изграждаме инфраструктурата, после предлагаш вдигане на цените.

Това е логиката. Сега се прави точно обратното.

- Студентите ще могат да си вадят винетен стикер за Студентски град. Колко ще е и как ще става?
- Като в „зелена“ зона — същите правила. Според мен това е тежка грешка. Това е мярка за насърчаване на трафика. Стимулираш ги да си докарат колите, дето не им трябват, да ги паркират покрай общежитията и да дозадръстиш наред. За мен въвеждането на изключение за настоящ адрес ще доведе до прецедент. После ще дойдат и други да искат същото — като си приел за едни, защо не и за други? За какво им е на студентите стикер за паркиране, като държавата им покрива преференциалните карти за градски транспорт? Защо студентът трябва да се придвижва с кола в София, а да ползва общежитие на преференциални цени?

- Свалянето на скоба, поставена за неправилно паркиране, скача от 30 лв. на 30 евро. Вдигането с репатрак („паяк“) ще се заплаща на наказателните паркинги със 75 евро. Това е в полза на столичани, за да им е по-удобно, така ли излиза?
- За мен цената на скобата трябва да е максимално колкото фиша за неправилно паркиране - 50 лв. Репатрирането с паяк е мярка срещу неправилно паркирали - тази цена може би е удачна, за да стресне тия, които паркират в кръстовища, по пешеходни пътеки, по тротоари и прочие.

- Къде са паркингите, къде са услугите в полза на хората, така че да могат да ползват колата си когато и където искат, а не да си правят сметка колко ще платят?
- Този мандат ще завърши с нула изградени паркинги.

Трябва да разделим темата на две — паркинги в кварталите и паркинги в центъра.

Очевидно е, че в централната градска част трябва да се мисли и да се изградят подземни паркинги — примерно под Княжеската градина, под пл. „Александър Невски“, до парламента и прочие. В кварталите също има нужда да се изградят подземни или етажни паркинги, за да се приберат колите от улиците. Аз не виждам как ударно ще стане това. Тук е ролята на районните кметове — да предложат терен, да се проектира бързо, да се избере изпълнител и да се строи паркинг. В този мандат нито един терен не е подаден от районни кметове към ЦГМ за строеж на паркинги.

- От януари 2027 г. паркирането на електромобили ще бъде безплатно до три часа в „синя“ и „зелена“ зона. А в София електромобилите са 1%. Какви проблеми създават?
- Безплатното и без ограничение във времето паркиране на електромобилите натовари някои подзони. Започна ропот от останалите граждани, че се запушват цели улици, където 10–15–20% от паркиралите са електромобили. Аз предложих въвеждане на годишен стикер за 600 евро. „Спаси София“ и ПП–ДБ предложиха варианта с три безплатни часа, след това всеки час се плаща без ограничение. Не знам това доколко е удачно, освен че стимулират едни хора да си държат колата в центъра, защото могат…

- В „Люлин“ и „Красно село“ кризата с боклука е на ръба. А няколко пъти предупреждавате, че изтичат договорите на още райони. Кои са и кога…
- Следващите райони, които ще „изгърмят“, са „Изгрев“, „Слатина“ и „Подуяне“, а след тях са „Сердика“, „Илинден“ и „Надежда“. Вървим към пълномащабна криза с боклука, със снегопочистването, с липсата на метене и миене. Веднъж набуташ ли се в този сценарий, излизането е дълго, трудно и скъпо.

Не съм оптимист, че до края на мандата ще се уредят проблемите с боклука.

Сега усилията трябва да са към укрепване на общинската фирма за почистване „Софекострой“.

- Има ли вече някаква цялостна визия как ще се реши проблемът с извозването на боклука?
- Засега не виждам ясен план и концепция как да се управляват дейностите по чистотата. Очаквам такъв, а не мерки на парче. ПП–ДБ да излязат и да кажат какво и как мислят да го правят. Приказките „борим се с мафията“ някак не ми се връзват с обявеното, че с част от фирмите, участвали в търга, ще се сключват договори след директно договаряне…

Сега излиза, че скоро ще има добра мафия и лоша мафия.

А доскоро всички бяха мафия, рекетьори, изнудвачи. ПП–ДБ съвсем се овъртяха с тоя боклук. Лошото е, че ще ни заринат до уши с него и пак някой друг ще им е виновен!


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 22 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    31 2 Отговор
    То вие всички там сте една огромна ЛЪЖА! Това, което правите, също е една огромна ЛЪЖА! Не е ЛЪЖА,обаче, парите, които ни крадете като вдигате всякакви такси, абонаменти, глоби със 100%

    Коментиран от #25

  • 2 хомоеротик шампион 🌈🍌

    7 4 Отговор
    Карлос Контрера пред ФИКТИ
  • 3 Последния Софиянец

    27 1 Отговор
    Така е в Клуба на Богатите.Всичко се заплаща.
  • 4 Ами

    33 1 Отговор
    Лекенцата от ДС, които паветниците избраха като да са от СДС , имат визия само за крадене , а нямат визия за работене ! Всички вкупом - отново паветни идиоти...
  • 5 Руснак

    24 0 Отговор
    Добре дошли към еврозона!
  • 6 Кит

    30 1 Отговор
    Обещаваха подземни паркинги, сега вдигат цени и рамене.
    Класика в поведението на неможачите от ПП-ДС-СС.
    Парад на розови понита.
  • 7 койдазнай

    15 3 Отговор
    Тоя дали е ходил в Студентски град, да види как е там "паркирането"?

    Коментиран от #49

  • 8 явно не е добре

    21 1 Отговор
    то отдавна се знае че за зелена софия е нужно и ще има разширяване . сега десетки хиляди ще юрнат да рисуват и надписват , да правят нови знаци , да разширяват персонала . и нищо не се променя освен събирането на пари . скача 2-3 пъти . задръстванията са същите . птп на пътя са същите . все няма хора да работят . а и пари няма . ще има пак криза .
  • 9 майор Михов

    22 2 Отговор
    Там където живеят лапетата от пъпъдъбъ и спъсисофиъ трябва да е кафява зона.
    Миризливо кафява.
  • 10 в кратце

    5 8 Отговор
    Контрерата е контра на столичаните.
  • 11 Някой

    18 0 Отговор
    Всичко е за ПАРИ.!!! И Докато си мълчим щеее ни Клатят .!!! А не само да си пишат във Феиса и да ди седят по къщите.!! Трябва да си отстояваме правата Но не всеки си вика аз съм си добре другите да му мислят.!!!
  • 12 Порно

    17 0 Отговор
    Единственото добро е, че премахнаха преференциите за трета кола в центъра, но неизвестно защо оставиха за втора. А гаврата с разширението на зелена зона двойно, и то без обществено обсъждане е израз на самочувствието на общинарите - ще ни търпите, след като сте ни избрали, ние не смятаме да се съобразяваме с гражданите, важното е парички да текат. Като прибавим и това , че депутатите ще вдигнат , и то с много , данъка на недвижимите имоти, за да не вдигали данък дивидент, е връх на безочието
  • 13 Българин

    7 14 Отговор
    За начало, данък МПС трябва да се увеличи 25 пъти. Така автомоилите в София ще спаднат наполовина, а и ще се съберат 1 млрд евро годишно, които могат да се инвестират в инфраструктура. Докато не се направи това, само задръствания, хаос и паркиране по поляни и тротоари.

    Коментиран от #22

  • 14 Перо

    17 1 Отговор
    Без никакви инвестиции ще създават невъобразим трафик и хаос с разчертаването на тесните улици с парко места за взимане на пари почасово с десетилетия напред! Нали до сега парите от зоните щяха да се ползват за стротелство на многоетажни и подземни паркинги! Къде са? Същото ще се случи и със завишените двойно цени, без да се включват разходите в ценообразуването, защото ги няма! Доходите на хората /разтегливо понятие/, не може да бъде единствената причина в ценообразуването, когато имаш нулев разход! Тоя кмет е най-големия некадърник! Освен другите неудобства платеното паркиране в зоните ще бъде разрешено до 2 ч., т.е. ще бъде невъзможно паркирането на работещите в центъра за работното им време! Защо до сега няма резултат от самосезиралата се комисия на потребителите и неизпълнението на закона против завишаването на цените, преди въвеждането на еврото!
  • 15 така е

    3 3 Отговор
    Един безплатен съвет от световната практика. Общината да раздаде на концесия терени за многоетажни паркинзи. На първия етаж приерно Макдоналдс а нагоре голям многоетажен паркинг и Маконалдс да печели и от паркирането на него, като отделя процент за общината.

    Коментиран от #19

  • 16 СОС

    20 2 Отговор
    Няма логично обяснение зелената зона да е до околовръстното т. е. на 50-60 мин от центъра с градски транспорт!? Питайте Мис Бони от Смyчи София дали плаща за зони или ползва служебни превилегии? Питайте нея и всичките и колежки в СОС!

    Коментиран от #24

  • 17 Факт

    8 1 Отговор
    Българина е генномоифициран 500 години и поне още толкова ще си остане роб и ще си чака господаря за да го оправя
  • 18 Инж1

    5 6 Отговор
    Карлос Контрера - лъжливото овчарче, маша на ББ и ДП!!!!

    Коментиран от #20

  • 19 Кит

    5 0 Отговор

    До коментар #15 от "така е":

    Съветът ти е смислен, но може да работи само при хора, които са свикнали да работят, а не да се издържат от вдигане на шум.
    Тези са мързеливци и неможачи. Един пирон в стената не са забили за целия си животец. Клатят въздуха и се кефят на клатенето.
    Справка - две години затворената естакада за Бояна. Ремонт за 50 000 лв и един месец време, но и това им дойде много!
  • 20 Симеон Иванов

    5 1 Отговор

    До коментар #18 от "Инж1":

    Така е, АМА В СЛУЧАЯ Е ПОЧТИ 100% ПРАВ.
  • 21 Хаха

    3 0 Отговор
    Тези женд.ри "управляват" хаотично и както им е угодно на тях столицата!
    ОК, разширяваш зоната, вдигаш цените и нали уж целта ти е с тези приходи да строиш под и надземни паркинги!? Да покажат къде са заложени тези цели, срокове на изпълнението им, а паралелно трябва да са стартирани и обществени поръчки за проектирането и строежа им!? Напранено ли е това!? Ами йок, същия хаос като със сметосъбирането - планиране на обществена поръчка няма, сега рев и някой друг "виновен" за неможачеството им! Между другото и новия лъч на метрото до кв. Левски трябваше да бъде открит през 2025 г., а годината изтече.... Намърдаха се, за да цуцат - факт!
  • 22 Иван Вазов

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Българин":

    Защо само 25 пъти, а не 250 пъти? Предлагам да важи и за линейките и автомобилите на траурните агенции. Ще си миришете в панелката....
  • 23 А50

    4 2 Отговор
    Около спиркие на метрото е напаст от коли от други квартали или градове за паркиране на обществените паркинги. Познайте как живущте си намират място. Подкрепям разширяванена зелената зона, нъо трбяа да се мисли за изграждан на евтини за престой парнги, а не само презастрояване с кооперации. Нужен е нормален градоустройствен план, стига гонене на безогледна печалба
  • 24 койдазнай

    4 4 Отговор

    До коментар #16 от "СОС":

    Качваш се на метрото, от Сливница и за 20 минути си на Сердика
    Качваш се на трамвай №5 от Димитър петков и за 20 минути си на Съдебната палата.
    Качваш се на трамвай 27 от Манастирски Ливади и за 15 минути си на НДК.
    Качваш се на тролей №5 от Окръжна болница и за 15 минути си на Оров Мост

    Ако беше идвал в София, щеше да знаеш.

    Коментиран от #26, #38

  • 25 карлос циганера

    2 3 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Тоя каква фурнаджийска лопата еееее - буквално преди седмица ТОЙ самия гласува за електрическите автомобили да плащат паркиране - облизвач популистки
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 София

    10 0 Отговор
    НЯМА КОЙ ДА ПОМЕТЕ ЛИСТАТА ПО УЛИЦИТЕ, НО ДА СЪБИРАТ ТАКСИ И ГЛОБИ ХОРА ИМА.......
    КАКВА УСЛУГА ИЛИ СТОКА МИ ПРОДАВАТ, ЧЕ ИСКАТ ДА ИМ ПЛАЩАМ???????
    НА МЕН КОЙ ЩЕ МИ ПЛАТИ ЗА ШУМОВОТО ЗАМЪРСЯВАНЕ НА ТРАМВАИТЕ КАТО СЕ РАЗМИНАВАТ НА БОТЕВ И ПИРОТСКА И НА МНОГО ДРУГИ МЕСТА?????
    ТАКСИТЕ В СОФИЯ И ДРУГИ ГРАДОВЕ В БЪЛГАРИЯ СА НЕЗАКОННИ И РЕКЕТ ОТ ОБЩИНИТЕ.......
    КАКВО ПОЛУЧАВАМ ЗА ПАРИТЕ КОИТО ПЛАЩАМ? НИЩО ЕДНА НУЛА.......
  • 28 Няма бира

    5 0 Отговор
    Тоя май не е опитвал да паркира в Студентски. Там няма място топлийка да хвърлиш от коли. Живеещите там са по-ощетени и от хората в центъра.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Левскар

    8 1 Отговор
    На 22 ноември ,събота ,блокираме моста Чавдар в Протест срещу Зелена зона в Подуене и кв.х.Димитър . !!??
    Защо да плащаме по 200 лв за това,че притежаваме автомобил ...Защо бе,рекетьори гнусни...
    Мислете му какво ще ви се случи на Изборите,боклуци !!!!
  • 31 Няма бира

    1 0 Отговор
    Най ми харесва, този който задава въпросите, как задава отговори. Журналистиката умря! Да живее безпристрастната журналистика!
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Кретени

    0 1 Отговор
    Сте. Да, сте!
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Транзитно време за пътуване

    4 1 Отговор

    До коментар #24 от "койдазнай":

    не е Общо време за пътуване. Само ползвателите на метрото, които са близо да станциите могат да се похвалят с приемливо общо време на пътуване. Градския транспорт в София е изключително зле организиран. Правен е на парче, от хора които хал хабер си нямат от градски транспортни комуникации. За да може да се разработи някаква адекватна програма за управлението на трафика , трябва да се направи пълен анализ по часове, по квартали, по сезони. Ние нямаме наши специалисти с такива компетентности. Трябва да се ангажира екип от чужди експерти с опит в оптимизация на трафик в големи градове. Но това е доста скъпа и времеемка услуга - може да отнеме и година само да се събират данни. Подобен анализ ще даде възможност да се оптимизира целия трафик, не само градския транспорт. Човек за да разбере , че има системна грешка в София, трябва да е ползвал градски транспорт и в други европейски градове от такъв мащаб , иначе всичко остава само празни лозунги.

    Коментиран от #46

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Добър бот

    1 1 Отговор
    Вие си ги избрахте.
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Край

    2 1 Отговор
    Не си играйте на дребно ами разчертавайте целия град. София има инфраструктура за 1/3 от колите в момента. Инфраструктурата повече няма да стане - колите трябва да намалеят. Качвайте цените за паркиране и данъците за коли и забранете пушещи коли без катализатори и фап филтри че се задръстихме с коли и се издушихме а реално се движим с 15км./час средна скорост.

    Коментиран от #50

  • 43 Край

    0 3 Отговор
    Да съм на кмета на мястото - на всеки дето предлага паркинг да се прави ще го искам с приложена скица. Да обясни коя градинка или детска площадка иска да става паркинг. Това с подземните и многоетажните паркинги си го избиите от главите. За де се изплати такова нещо паркирането на час трябва да е мин. 10 -12 лв.
  • 44 Последния Шоп

    3 0 Отговор
    Как платените Зелени и Сини зони намалят Трафика от автомобили движещи се от Ботевградско шосе,моста Чавдар ,бул Дондуков ,бул.Т.Александров до Люлин бе ,малоумници ,та доите от всеки,който има автомобил от тези квартали да плаща Рекет на Общината ?????
    Идваме с бухалките ,рекетьори !!!
  • 45 поет

    1 0 Отговор
    Самотна тревичка стърчи от бетона , обаче му викат "Зелената зона"
  • 46 Кит

    2 0 Отговор

    До коментар #38 от "Транзитно време за пътуване":

    Личи си, че много рядко си ползвал градски транспорт в чужбина.
    Затова е толкова легендарен твоят възхвален наратив по негов адрес, мяза на оракулско озарение.
    Само дето не си дал и един пример за проблем със софийския транспорт / такива има, безспорно/, просто се озаряваш и после плюеш.
    Понеже се имаш за единствен наш трафикотранспортен експерт, я да те попитам за оценката ти за транспортната схема в / например/ района на Трастевере, високата част, в любимия ми Рим? Кефиш ли се на продължаващото строителство на линия С, която е започната още при Мусолини и май ще я завършат при внука на Путин?
    Как са нещата в крайните квартали на Атина? Кефят ли те?
    Разкажи колко комфортно си се чувствал в района около Стад де Франс в Париж?
    Или в Бугенвил, Марсилия?
    Усещал ли си миризмицата на Лондонското метро? На метрото в Ню Йорк? Харесва ли ти тя? Харесва ли ти дизайнът? А компанията в метровагоните?
    Разкажи ни, разкажи!
    Да се поучим!
  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 3674

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "койдазнай":

    Там промениха движението на улиците за да може "бедните студенти" да могат да си оставят по за няколко месеца колите без да ги карат, мярката за Бели брези и Студентски град е закъсняла
  • 50 7989

    3 0 Отговор

    До коментар #42 от "Край":

    Втората кола в семейство в София трябва да стане лукс, има семейства с по 3-4 коли паркирани на улицата?! Цели платна от булеварди са се превърнали в паркинги
  • 51 Бойкот на протестите

    0 1 Отговор
    Аз искам да си плащам зона, но да има къде да паркирам, не да обикалям по 1 час квартала, който няма гараж, или не иска да плаща зона да си продаде колата, има силно разви нов и бърз градски транспорт