Софиянци пак ще плащат солено за парно, защото Министерството на енергетиката така и не е представило още нова формула за определяне на дела на сградната инсталация в общата енергия за отопление. Формулата бе отменена от Върховния административен съд (ВАС) през септември, а месец по-късно и от Съда на ЕС в Люксембург с мотивите, че е непрозрачна и не дава възможност за точно отчитане на индивидуалното потребление на всяко едно домакинство. Какво ни чака… Пред ФАКТИ говори експертът Димитър Тодоров, с когото вече коментирахме подробно темата. Единственото обяснение за сметките за парно дойде наскоро от Иван Маринов, шеф на дирекция “Сигурност на електроснабдяването и управление при кризисни ситуации” в Министерството на енергетиката. Той обяви, че ВАС е отменил формулата заради допуснати процесуални нарушения, а не защото била с грешни параметри. "Сградната инсталация е дължима и трябва да се разпредели", обяви Маринов и допълни, че в Наредбата за топлоснабдяването има правила за определяне на размера на месечните сметки за парно и едната възможност е начисляването на прогнозни сметки, които после да бъдат коригирани с изравнителни. Другата възможност е всяка етажна собственост да определи какъв да бъде делът на сградната инсталация в общата енергия за отопление – между 20 и 40 процента.
- Г-н Тодоров, темата за сметките за парно и как се изчислява сградната инсталация е повече от актуална. Съдът отмени формулата, Министерството на енергетиката все още не може да предложи нова… Какво става?
- В края на годината формулата за изчисляване на енергията от сградната инсталация (СИ) стана толкова актуална, колкото бюджетът на държавата. Министерството на енергетиката все още не може да предложи нова формула, така както и правителството не можа да предложи удовлетворителен бюджет. Преди дни ваши колеги от в. "Сега" публикуваха статия: „Софиянци ще плащат парно за ноември по сметките от миналата година“. В нея те пускат отговор към тях от "Топлофикация София": "До момента, в който министерството на енергетиката представи решение или бъде приета нова нормативна уредба, месечните фактури за топлинна енергия се изготвят в съответствие с чл. 155, ал. 1, т. 2 от Закона за енергетиката, т.е. – на база прогнозен дял, който се изравнява след края на отоплителния сезон. Сметките за месец ноември се изчисляват на база реалното потребление на топлинна енергия от предходния период." Каква ирония само… Създаването на една формула за изразходвана енергия е сведена по трудност до направата на бюджета на държавата.
- Но вие какво още виждате?
- Сериозно погледнато, в тази статия г-н Иван Маринов - шеф на дирекция “Сигурност на електроснабдяването и управление при кризисни ситуации” в министерството, казва, че има две възможности. Едната възможност е начисляването на прогнозни сметки, които после да бъдат коригирани с изравнителни. Другата възможност е всяка етажна собственост да определи какъв да бъде делът на сградната инсталация в общата енергия за отопление – между 20 и 40%.
За тези проценти и за ролята на общото събрание на етажната собственост вече говорихме в предишното интервю.
Казахме, че с такова решение Министерството на енергетиката сваля от себе си всякаква отговорност
и обрича абонатите на междусъседски войни. Това не се приема от никого и поради тази причина изчисляването на енергията на сградната инсталация се извършваше досега по формулата.
- Защо го правят от Министерството на енергетиката?
- Да кажат! За по-голяма яснота нека си спомним някои неща отпреди 7 години. През 2018 г. тази прословута формула също беше отменена от Върховния административен съд. Пред Министерството на енергетиката беше поставена задача да промени Наредбата за топлоснабдяване 16-334/ 06.04.2007 г. и да предложи нова формула за сградната инсталация. Проведоха се много съвещания с представители от топлофикациите, от федерацията на потребителите, от фирмите за дялово разпределение и даже от научните среди, преди да се назначи работна група от министъра на енергетиката. Още тогава бяха забелязани трудностите за създаване на нова формула и споменатият вече Иван Маринов, а и не само той, предлагаха да се запише в наредбата процент в интервала от 20 до 40. И го записаха, но като възможност.
- И сега пак се лансира тази теза…
- Точно така. На въпроса как са определени тези проценти, беше отговорено, че е била извършена статистическа обработка на много изравнителни сметки в цялата страна и резултатът бил, че енергията на сградната инсталация спрямо общата енергия за отопление се движи между тези проценти. Последва втори въпрос, на който никой не пожела да отговори.
А той беше следният: „Как може да се прави статистическа обработка на данни, за които предварително се знае, че не са верни? Тези данни са получени чрез използването на съществуващата формула за сградната инсталация, която е отменена от съда?“
Този въпрос стои и сега със страшна сила. Ако и сега никой не може и не желае да отговори на този въпрос, то министерството трябва да забрави за тези 20 и 40 % и да тръгне по друг път.
- Има ли такъв?
- Такъв път има. Трябва да се върви по правия път, а той е - да се спазва законът.
В чл.10 т. 1 от Директива 2012/27 е записано „информацията за фактурирането да бъде точна и да се основава на действителното потребление“. В чл. 155, ал. 2 от Закона за енергетиката също е записано, че „топлопреносното предприятие или доставчикът на топлинна енергия фактурира консумираното количество топлинна енергия въз основа на действителното потребление най-малко веднъж годишно“. Т.е. казано е пределно ясно , че трябва да се фактурира действителното потребление. В изравнителните сметки е дадена енергията за отопление на етажната собственост. Тя е получена като от общия разход на енергия за обекта (по показанията на топломера в абонатната станция) е извадена енергията за топлата вода. Получената енергия за отопление може да се счита за действителна. Умножавайки тази енергия по 0,15, ще получим енергията на сградната инсталация. Предлаганата формула изглежда така:
Qси = 0,15 Qот
където:
Qси = енергията на сградната инсталация за СЕС;
Qот = енергията за отопление от изравнителната сметка;
0,15 = коефициент, показващ частта на енергията на сградната инсталация спрямо енергията за отопление от изравнителната сметка.
Проста, ясна, разбрана, достъпна и прозрачна формула! Коефициентът 0,15 го има и в предишната методика към наредба 16-334/06.04.2007 за топлоснабдяване, има го и в сегашната методика към наредба Е-РД-04-1/12.03.2020г., има го и в т.5.1.1. от правилата за дялово разпределение в наредба № 2 от 28.05.2004 г. за топлоснабдяването. А в Закона за енергетиката и енергийната ефективност от 2004 г. в §69 ал.3 е написано „Частта от топлинната енергия, отдадена от сградната инсталация по смисъла на чл. 112в, ал. 2, се определя в размер 10 на сто от общото количество топлинна енергия за отопление на сградата“. Както се вижда, предлаган е и по-нисък процент.
Тези документи показват, че 15% е един реален процент, обсъждан от много енергетици, експерти, специалисти в министерството на енергетиката, даже и депутати, и е приет вече 25 години, което дава пълно основание той да се използва при изчисляването на енергията от сградната инсталация.
Това е формулата. Може да считаме, че ако се приеме, ще бъде извадена рибената кост, която е заседнала в гърлото на министерството на енергетиката.
Солени сметки за парно или нова формула за сградна инсталация? Димитър Тодоров пред ФАКТИ
22 Декември, 2025 08:56 2 598 44
Министерството на енергетиката така и не е представило още нова формула за определяне на дела на сградната инсталация в общата енергия за отопление, припомня експертът
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 няма такааяа сила на земята
09:00 22.12.2025
2 Тома
И шараните лапат ли лапат...
09:02 22.12.2025
3 Сметка сградна инсталация
Коментиран от #32
09:04 22.12.2025
4 Любопитен
Коментиран от #7
09:05 22.12.2025
5 Даааа
09:08 22.12.2025
6 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
Коментиран от #8
09:10 22.12.2025
7 Това не е вярно
До коментар #4 от "Любопитен":
Отоплявам се с висок клас климатици, като не се спират от есен до пролет, за 100-120 лв. при тези температури и 150-160 при минус 10-15 градуса. Тристайно жилище, 72 квадрата.Коментиран от #17
09:12 22.12.2025
8 Нито сградната инсталация е правилна
До коментар #6 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼️":
нито някой от провинцията да плаща за нещо което не ползва. Такова чудо може само в България да има.09:13 22.12.2025
9 Двете предложения са НЕЗАКОННИ
Коментиран от #41
09:13 22.12.2025
10 Факт
09:17 22.12.2025
11 Кой какво краде
Когато спрат скритите дотации и тогава ще видите сметки ! Ел енергията нама да свърши работа. Мрежата не е разчетена за такива натоварвания
Коментиран от #15
09:17 22.12.2025
12 При ХИ Не минава една ТРЪБА
Защо взимате кубатура и прогнозни сметки при нулево потребление, липса на тръби в жилищата, и при ХИ?
Коментиран от #31
09:19 22.12.2025
13 Никакви формули не могат да решат спора,
За тези проценти и за ролята на общото събрание на етажната собственост вече говорихме в предишното интервю.
Казахме, че с такова решение Министерството на енергетиката сваля от себе си всякаква отговорност
и обрича абонатите на междусъседски войни. Това не се приема от никого и поради тази причина изчисляването на енергията на сградната инсталация се извършваше досега по формулата." На входа на сградата има ОБЩ ТОПЛОМЕР, Министерството отговаря да има топло до този топломер, а как ще се ползва топлината в сградата, не е проблем на държавата, че да им се измислят формули за ползване! Демокрация значи-право на мнозинството, затова то определя правилата. Ако тези които са се отказали от парно са болшинство, решават да няма парно в сградата и го прекъсват в АБОНАТНАТА, и всички се спасяват както намерят за добре. За мене държавата не измисля формули как да се топля, нагаждам се според обстановката. Това важи и са хленчещите софиянци!
Коментиран от #21
09:19 22.12.2025
14 дайте да дадем
09:22 22.12.2025
15 Брате, на дървена шопска глава,
До коментар #11 от "Кой какво краде":
ум не можеш да налееш, едно си баба знае, едно си бае!? Този тъпан търси под вола теле, иска да се топли, но друг да му плаща сметката, затова търси формулите на алхимията.09:24 22.12.2025
16 Един
09:25 22.12.2025
17 То и твоето
До коментар #7 от "Това не е вярно":
не е вярно ! Това да те полъхва малко по топъл въздух не е отопление ! А и ако сложат истинската цена на ел енергията, тогава ще извикаш и ти !09:29 22.12.2025
18 Неползващите парно
Коментиран от #19, #22
09:30 22.12.2025
19 Ами
До коментар #18 от "Неползващите парно":
Топлото от абонатната станция до отделните апартаменти на магия ли стига? Щом си имал избор къде да си купиш апартамент и си си купил в сграда с ТЕЦ,принципът е на солидарност09:47 22.12.2025
20 сградната инсталация лесно се пресмята
09:54 22.12.2025
21 Идеята
До коментар #13 от "Никакви формули не могат да решат спора,":
Идеята е да се живее по-комфортно,а не да си спираш парното и да мръзнеш като скот.Познавам хора,които са си спрели парното на входа и страдат.Бедните да си продават големите апартаменти,или да ги дават под наем на хора с деца,а те да се местят където искат.Познавам една,единствена баба,която живее в над 100кв.м.Не може да има идеална справедливост.09:55 22.12.2025
22 Типично
До коментар #18 от "Неползващите парно":
Българинът постоянно си мисли,че някой го прецаква.Ако си живял на място без парно,може да оцениш,че с 20 --30 лева на месец(сградна инсталация),няма как да имаш 16-18 градуса в апартамента ти. Съсредоточи се да мислиш какво печелиш от дадена ситуация,а не какво губиш.Коментиран от #28
10:02 22.12.2025
23 димитър дончев
Коментиран от #30
10:04 22.12.2025
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 димитър дончев
10:08 22.12.2025
26 Василеску
10:13 22.12.2025
27 Съд на €вpoгeйcкия съюз
10:24 22.12.2025
28 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
До коментар #22 от "Типично":
Ако съседът от долния етаж се отоплява на твърдо гориво и в стаята ми е топло, защото тялото на комина отделя топлина- аз трябва ли да му плащам за това и колко🤔❓Коментиран от #29, #33
10:25 22.12.2025
29 Празни приказки
До коментар #28 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼️":
Ако дядо ми беше баба...Един блок с ТЕЦ е опасан с тръби,по които тече топла вода.Вярвай ми,живяла съм в сграда и без ТЕЦ и знам какво говоря.10:36 22.12.2025
30 Че си като маймунка го разбрахме,
До коментар #23 от "димитър дончев":
но какво всъщност искаш, да имаш парно, но да не плащаш!? С цялата си наглост сега плюете СОЦИАЛИЗЪМА на бай Тошо. Преди 89-та година, всички топлоцентрали в България бяха на държавна дотация, и ползващите се топлеха с народна пара, плащаха символична сума-10 лв на месец, но им беше толкова горещо, че през зимата спяха на отворени прозорци. Питайте дядовците си, дали така беше. Затова сега старите копнеят за миналото, а младите маймунки тепърва ще разберат истините, затова само скачат по площадите, но и те ще пораснат.Коментиран от #34
11:08 22.12.2025
31 Тома
До коментар #12 от "При ХИ Не минава една ТРЪБА":
Умниче, дали имаш потребление или не в своето топлофицирано жилище - дължиш такса за достъп до системата. Говорим за километрите тръбна мрежа, ко която се доставя топлината до сградните инсталации. Тази мрежа изисква покриването на два компонента разходи: 1. Разходи по топлинните загуби на доставката. 2. Разходи за управление, ремонт и поддръжка.Ако си въобразяваш, че можеш да станеш абонат на системата и после да не плащаш своя дял в тия разходи - значи наистина нямаш много в главата си.
Има и елегантен изход от твоята ситуация - продаваш топлофицираното си жилище / такива, с хоризонтална разводка, се търсят много/ и си купуваш нетоплофицирано.
И после ще разбереш кон боб яде ли.
11:10 22.12.2025
32 Малко логика
До коментар #3 от "Сметка сградна инсталация":
Разбира се, че сметката "сградна инсталация" е рекет. С какви аргументи подкрепям казаното ли? Ами енергията топлинна или електрическа се нуждае от преносна инфраструктура (тръби, кабели). При електрическата енергия как е решен въпросът? Потребителите на ел. енергия в сметката си заплащат за енергията +пренос+разпределение+ незнам си какво друго. В преноса и разпределението е включено всичко, вкл. и загубите на електрическата инсталация, които се разпределят пропорционално на потребителите на ел. енергия защото загубите са пряко свързани и право пропорционални на потреблението. Потребяваш, значи ти се доставя енергия, значи по трасето до теб има загуби, значи са за твоя сметкааа. Защо този принцип да е неприложим и за топлинната енергия - тези, които я потребяват да си поемат загубите по магистралните и по сградните инсталации. Защо един ще ползува топлинна енергия, а друг ще му плаща загубите докато тая енергия стигне до ползувателя. Ами нито е правилно, нито е справедливо. Щеше да бъде справедливо, ако всички ползваха еднакви количества топлинна енергия на макс. Да, ама не, едни ползват на макс., други са си свалили радиаторите, защото им е скъпо. И защо този със свалените радиатори е длъжен да помага за сметката за парно на оня, който го ползва на макс.?Коментиран от #35, #36
11:14 22.12.2025
33 Не хойо, трябва да отидеш и да заживееш
До коментар #28 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼️":
в пещера. Какви печки в сграда на ТЕЦ, всички сте за пещерите. Какво по удобно отопление искате, ТЕЦ е най ефикасното, но трябва да работи пълноценно. Тази какофония я няма никъде по света, сградата ще има инсталация за парно, но няма да се ползва рационално!?Който не може да плаща, си отива на село и се топли с кравишки тезеци.11:18 22.12.2025
34 Тома
До коментар #30 от "Че си като маймунка го разбрахме,":
Всъщност и по времето на соца чиче от село е мръзнал в неизмазаната си къща, за да може да плати през данъците си отворените прозорци на хората с централно топлоснабдяване.Сега е малко по-различно - чиче си санира къщата, бучна няколко климатика и се грее на воля не по-зле от софийския жител с ТЕЦ. Обаче и чиче, и децата му няма къде да мърдат от техния запазен дял в неразплатените вече над 2 млрд борчове на софийската топлофикация. Това чака всяко данъчно осигурено лице в страната в рамките на няколко месеца.
Когато задълженията бъдат изплатени, ТС ще бъде дадена на концесия на подходящата фирма и после ще настане масово кукуригане из панелните комплекси.
Логичният край на тази сага е този и никакъв друг!
11:20 22.12.2025
35 Тома
До коментар #32 от "Малко логика":
Ако освен логика имаше и малко по-широк поглед върху проблема, щеше да знаеш: България е една от малкото страни, в които можеш да станеш абонат на компания, доставяща електрическа енергия, а после, при нулево твое потребление фактурата ти да е 0 лева 0 стотинки.По цял свят абонатите плащат такса достъп, независимо от това дали ползват или не електроенергия. И няма мърдане, отказът от плащане води до наказателна глоба / тя се изчислява върху размера на разходите за включване/изключване/ и после изхвърляне от системата / което също се заплаща/.
Мой близък купи лятна къща в Гърция. Новичка. Насред полето и на 200 м от плажа. Много се зарадва на експедитивността, с която местните електродоставчици изградиха довеждаща линия до къщата / няколко стълба и съответния кабел за отклонението/ и веднага започна ругатните по нашенците.
Не му развалих хатъра, добре беше да се порадва преди часа на истината!
А след месец ми звъни на пожар и ме пита с тих ужас "Братле, какви са тия няколкостотин евро сметка за електрото, ние бяхме с жената и децата само три дни, после се прибрахме в София!".
Наложи се да обясня на близкия си, че в Гърция сметките на заможните хора с къщи у полето не се плащат солидарно от гръцките селяни. Заможните си плащат всичко сами, до последната стотинка.
Коментиран от #37
11:36 22.12.2025
36 Повече
До коментар #32 от "Малко логика":
Наистина ти е МАЛКО логиката.Интересно как човек,върти сучи, все се изкарва той ощетен.Ама някой насила ли те държи в апартамент с ТЕЦ, или си мислите,че тези които искат да живеят добре през зимата,са длъжни да плащат и на теб, да ти е уютно.Коментиран от #38
12:01 22.12.2025
37 Малко логика
До коментар #35 от "Тома":
Не знам колко е широк твоят поглед, но ако беше такъв щеше да знаеш, че елекроцентралите, електропроводите, топлоцентралите, топлопроводите, железопътната мрежа и шосейната мрежа в България са строени с труда, финансовите средства, и материали от всички хора. Такъв е бил закона тогава. Всеки е трабвало да отработи определени трудо дни (не малко) или ако не иска да работи да плати пари, а от цялото население са били иззети медните съдове за претопяване за проводници. Правени са и друг тип одръжкии на финансови средства за благоустрояване на населените места. Всичко това до 1990 г. беше платена и изплатена от хората инвестиция. Какво е в Гърция, Пакистан или Того-того не знам, а и не ме интересува, аз не съм там, а тук!12:06 22.12.2025
38 Рента
До коментар #36 от "Повече":
А защо някой да ти е длъжен да ти помага за сметките за парно на теб? Като си такъв мъжкар плащай ми наем за това, че тръбите за топлото ти ми минават през жилището, или си ги прекарай от друго място.Коментиран от #44
12:10 22.12.2025
39 Ватманяк
12:13 22.12.2025
40 До Тома
За жалост, всичко в България е на този принцип. Топломери на тръбите в коридорите. Не ми говорете, че СИ е колкото отоплението на 6 стаи на МАКС, от 4-ри апартамента на ЕТАЖ по 440 лв. на етаж е ОБИДА МЕСЕЧНО, ЕТАЖЪТ НЕ ОТОПЛЯВА 6 СТАИ на МАКС! Тази формула е ОБИДА ЗА НАУКАТА и физичните закони. Колкото по-малко отдадена Топлоенергия на площ, толкова по-малки загуби. На Запад са решили справедливо въпросът, сам заявяваш количество газ, което ще потребиш.
Условията се промениха с НЕЧОВЕШКИТЕ цени за топлина, по 300 лв. месечно плюс СГРАДНА, без грам инвестиции. Санираните жилища, изолирани тръби 3-стаен 27 лв. на месец сградна по Програми. Същата инсталация ХОРИЗОНТАЛНО, но по ПРОЕКТ, НО НЕИЗОЛИРАНИ тръби в коридор по 120 лв. Нечовешко е да нямате 300 лв. да си изолирате тръбите ПОЛЗВАЩИТЕ ПАРНО при хоризонтални инсталации.
Изрично в Директивите е записано ИНВЕСТИЦИИ за НАМАЛЯВАНЕ НА ЗАГУБИТЕ. Но е видно, че някои хора нямат интерес да НАМАЛЯТ ФАЛШИВИТЕ ЗАГУБИ за СИ при ХОРИЗОНТАЛНИ ИНСТАЛАЦИИ.
.
Коментиран от #43
12:21 22.12.2025
41 ААА
До коментар #9 от "Двете предложения са НЕЗАКОННИ":
Поставете дялови разпределители на щранговите тръби освен на радоаторите. Ако са въведени точни коефициенти в топломерите, отчетената топлинна мощност, доста точно ще съответства на излъчената.12:25 22.12.2025
42 Давиен
Аз се факто често не съм там, когато съм там я пусна радиатор, я не. Накрая уж получавам скромни сметки на месец, ама накрая получавам една голяма. Защо бе?! Изравнителна, пък и сградна, блябля. Демек плащам нещо, което изобщо не съм ползвал. Тъпо!
Топлил съм се на ток, къпал съм се на ток. Сметките си ги биваше, но плащах това, което по избор съм ползвал. А топлофикация ми иска пари ползвам не ползвам. Понеже съм търговец...все едно да ми влезеш в магазина и да ти таксувам 1 бира и ако възразиш да кажа: ама тя бирата е тук на разположение. Тъпо!
Нямам против да заплатя всичко, което ползвам. Но не съм съгласен да плащам още отгоре, че някой си просто разбираш ли очаквал приходи.
12:33 22.12.2025
43 Тома
До коментар #40 от "До Тома":
За пореден път не успяваш да разбереш, че плащаш не само за тези две вертикални тръби, а и своя дял, покриващ загуби и поддръжка на КИЛОМЕТРИ тръбопроводи.Казах ти нещо за главата. Очевидно съм бил прав.
12:42 22.12.2025
44 Казва се
До коментар #38 от "Рента":
ЗАВАРЕНО положение.Ти се съгласяваш с условията,щом си купуваш апартамент с ТЕЦ. Същото е и със здравната система --имаш нямаш нужда от здравни услуги плащаш вноска.Помисли малко,че е по-добре да ти е нормална температура от тръбите,отколкото да мръзнеш,за да не се прекараш ЕВЕНТУАЛНО.Аз напр.имам прекрасна вила в едно село,но зимата си стоя в София на топличко.Иначе там имам и камина,и климатици.12:45 22.12.2025