Защо "Луфтханза" е в тежко състояние

10 Октомври, 2025 06:01 4 012 41

  • луфтханза-
  • lufthansa-
  • германия-
  • криза-
  • полети-
  • самолети

Много фактори допринасят за тежкото положение на "Луфтханза". Какво означава това за най-големия авиационен концерн в Европа?

Защо "Луфтханза" е в тежко състояние - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"Луфтханза" (Lufthansa) планира да закрие 4 000 работни места в следващите пет години. Германският концерн прие този план като отговор на трудностите, пред които е изправен, пише АРД.

Амортизиращата се флота, сложната икономическа ситуация в Германия и високите разходи за персонал са само част от причините. След пандемията авиокомпанията така и не успя да достигне същото ниво на печалба и пасажери, на каквито се радваше преди кризата.

2025 година е по-добра за "Луфтханза", но далеч не оптимална

Въпреки това тази година "Луфтханза" отбелязва по-успешна година от предишната. Печалбата от 1,4 милиарда евро обаче е далеч под възможностите на концерна. За сравнение: през 2018 година тя е била 2,2 милиарда евро.

Надеждите на компанията сега са свързани най-вече с дъщерните компании като "Юроуингс" (Eurowings) или "Суис Еърлайнс" (Swiss Airlines). През първата половина на 2025 г. концернът отчете печалба от 127 милиона евро, докато през същия период на 2024 г. загубите възлизаха на 265 милиона евро. Ако тази тенденция се запази и през третото тримесечие, което е с най-висок оборот и обхваща ваканционния сезон, "Луфтханза" вероятно ще отчете значителен ръст и в годишните си резултати.

Според оценката на Ивон Циглер от Франкфуртския университет за приложни науки обаче особен повод за радост няма. По-добрите резултати не се дължат на програмата за икономии, а най-вече на ниската цена на керосина, която е спаднала с 14 процента в сравнение с 2024-а.

По отношение на персонала и материалите икономии не са реализирани, дори напротив - в двете области разходите са се увеличили с около 10%. „Това означава, че ако цената на керосина отново се повиши, то в средносрочен и дългосрочен план перспективите са лоши", казва експертката по въздухоплаване пред АРД.

Според финансовата експертка Камелия Каноли обаче положението е по-оптимистично. В рамките на програмата за икономии в момента се обединяват структури в областта на информационните технологии, които преди това са били поемани отделно от всяка авиокомпания. „Това, разбира се, ще допринесе за подобряването на финансовите резултати", казва експертката пред изданието.

Стари самолети, високи разходи

Емблемата на концерна "Луфтханза Еърлайнс" (Lufthansa Airlines) продължава да създава тревоги на акционерите - през първата половина на тази година тя е на загуба от 300 милиона евро. Флотилията е остаряла, а колкото по-стари са самолетите, толкова по-големи са разходите за тях, обяснява Каноли. "Луфтханза" би искала да ограничи тези разходи с нови самолети. Те биха предложили и значително повече места за пътници, така че да могат да се превозват повече хора.

Но големите производители "Боинг" (Boeing) и "Ербъс" (Airbus) също имат проблеми. Поръчаните самолети рядко пристигат в срок, а двете компании все още се борят със закъсненията от пандемията, уточнява Ивон Циглер. В случая с "Боинг" към това се добавиха и сериозни технически недостатъци, които забавят още повече производството.

Друг проблем е използването на различни самолети. За разлика от други авиокомпании, концернът не се ограничава до използването на няколко типа, а наличието на повече модели изисква по-скъпа поддръжка. Това прави и полетите по-негъвкави, тъй като пилотите не могат да летят с всеки тип самолет.

Състоянието на германската икономика не е цветущо

Сложната икономическа ситуация в Германия също се отразява на "Луфтханза". Броят на бизнес пътниците намалява, а те са изключително важен и лоялен клиент на компанията. За това от концерна разчитат на политиците в Берлин. „Но въпреки заявките управляващата коалиция все още не е отменила увеличението на таксата за въздушен транспорт", казва Циглер.

Междувременно летищните такси и таксите за въздушна безопасност също са се повишили и „това, разбира се, не улеснява живота на авиокомпанията."

Проблеми и на международните пазари

Международната ситуация също създава грижи на компанията. Азия и Северна Америка - традиционно най-силните нейни пазари - отбелязват спад. Според Ивон Циглер в Северна Америка това се дължи на хаотичната политика на Доналд Тръмп. Много туристи са отблъснати от факта, че срещат толкова много проблеми при влизането в страната.

На маршрутите към Азия проблемът е съвсем друг: „Там "Луфтханза" е в неравностойно положение, защото за разлика от много конкуренти като "Търкиш" (Turkish) и авиокомпаниите от Персийския залив, тя не може да лети през Русия." Който иска да лети възможно най-кратко, избира друга авиокомпания. Поради това "Луфтханза" вече е орязала част от полетите си.

"Луфтханза" разчита на дъщерните си компании

Заради трудностите в пътническия транспорт авиационната експертка Циглер смята за разумна стратегия да се продължи укрепването на успешните подразделения в концерна като "Луфтханза Техник" (Lufthansa Technik). Наскоро компанията обяви, че иска да засили още повече дейността си на пазара на оръжия.

„В миналото винаги се е оказвало коз за "Луфтханза", че има дъщерни дружества", казва Циглер. Карго бизнесът е бил голяма опора по време на Ковид например, точно както и технологичният сектор.

Двете експертки подчертават, че сега за компанията е важно да се модернизира. Тя ще трябва да предприеме съкращения на персонала - въпреки съпротивата на служителите, това е ясно. Наскоро пилотите гласуваха с голямо мнозинство за стачни действия. Те искат компанията да допринася повече за пенсиите на служителите си. Но най-основно за концерна е да успее да овладее сложната си структура и многобройните дъщерни дружества.

Автор: Паула Протцен (АРД)


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Защото

    52 4 Отговор
    ЕССР е със затихващи функции !

    Коментиран от #20

  • 2 Местя го за шфабия

    40 3 Отговор
    в другият крачол със скъсания джоб.
  • 3 Лопата Орешник

    62 3 Отговор
    Защото санкциите работят! Чакаме 123ти пакет!

    Коментиран от #5

  • 4 Даи

    29 3 Отговор
    Обслжването в Луфтханза е ужасно. Загубиха ми багажа и си го получих на летището при връщане за БГ.

    Платиах ми обещетение 2000 лева, но си развалих пътуването.

    Коментиран от #6, #9, #32

  • 5 не не

    39 0 Отговор

    До коментар #3 от "Лопата Орешник":

    Не санкциониране,а САМОсанкциониране.

    Коментиран от #8

  • 6 Браво

    28 4 Отговор

    До коментар #4 от "Даи":

    Ако беше пътувал с българска авиокомпания, вместо 2000 лева, можеше да получиш чаша хлорна чешмяна вода . Багаж се губи при всички,но не всички плащат обезщетение

    Коментиран от #10, #17

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Лопата Орешник

    3 22 Отговор

    До коментар #5 от "не не":

    Но поне не си разглобяват самолетите за части като в свърхдъжавата без бензина на геостратега от мазето!

    Коментиран от #15

  • 9 Последния Софиянец

    2 20 Отговор

    До коментар #4 от "Даи":

    А ти за цялотао пътуване си имал джоба макс 1000 рубли, нали!
  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    4 24 Отговор

    До коментар #6 от "Браво":

    А ако беше с аерофлоть можеше и да се налага да кацате в някоя река, там самолетите са от времето на Елцин, султана от бункера ги върна в 19 век ‼️

    Коментиран от #14

  • 11 САНКЦИИ

    24 1 Отговор
    Да не би да е защото и отрязаха полетите до далечния изток, у и демократичното гориво е четири пъти по-скъпо.

    Коментиран от #18

  • 12 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    21 0 Отговор
    Съкратените има два избора:

    1.Отиват и трошат главите на управленците си (елита си).
    2.Отиват в 404 да "громят"Мецан.
  • 13 Запознат

    22 3 Отговор
    "Защо "Луфтханза" е в тежко състояние"

    Ами защото урсулиците наредиха да се откажем от "недемократичния" руски петрол и да купуваме "демократичен" американски от което "братята" американци трупат тлъсти печалби а Европа загива. Но какво ги интересува това нашите "евроатлантици" - важното е Америка да стане велика отново.

    Общо взети тия от никого неизбирани "лидери" на ЕС действат като шопо - ще си запалим къщата за да може да изгори на Вуте плевнята. Хубавото е че скоро ще бъдат изхвърлени от политиката.

    Коментиран от #28

  • 14 Антитрол

    22 5 Отговор

    До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    "султана от бункера ги върна в 19 век"

    Така ли ти казаха от посолството - санкциите доведоха до това че руснаците и китайците започнаха да си произвеждат собствени самолети и то напълно със техни части и двигатели - това удари Боинг и Еърбъс. Боинг се надяваше само китайците да купят от него 5000 самолета до 2030 година ама няма нищо да купят.
  • 15 Пилот

    19 0 Отговор

    До коментар #8 от "Лопата Орешник":

    "Но поне не си разглобяват самолетите за части"

    Сигурен ли си в това което говориш - не само че ги разглобяват ама даже слагат части ментета - имаше раследване което доказа че даже в самолета на американския президент имаше части ментета.

    Коментиран от #27

  • 16 Kaлпазанин

    15 0 Отговор
    Сигурни щото горивото е скъпо и германския обслужващ персонал е по каоризен
  • 17 Пътник

    13 0 Отговор

    До коментар #6 от "Браво":

    "Багаж се губи при всички,но не всички плащат обезщетение"

    Всички плащат обезщетение - длъжни са. А твоето е лъжа и пропаганда. Загубата на багаж зависи повече от летището на което се обработва а не от авиокомпанията.
  • 18 Ъъъъ

    14 0 Отговор

    До коментар #11 от "САНКЦИИ":

    Процъфтяват авиокомпании, които могат да летят над Русия (най краткият път до далечният изток),останалите са неконкурентно способни,!
  • 19 Нищо ново

    13 0 Отговор
    Като чета коментарите, особенно за санкциите ми става смешно. Спрете с глупостите, Луфтханза отдавна е на изкуствено дишане, даже през пандемията Германия наля милиарди за да я спаси.
    Просто Луфтханза предлага скъпи билети в замяна на нищо, нито харанат им става, нито обслужването им.
    Луфтханза беше добре преди да се появят малките ниско тарифни компании, а също така превозвачи като Търкиш Еъруейз, Етихад, Катар Еъруез все фрими с много нови самолети, храна и обслужване на същите цени като Луфтханза, френските авиолинии също не стават.

    Коментиран от #25

  • 20 иван костов

    17 1 Отговор

    До коментар #1 от "Защото":

    Най краткият отговор е: защото Германия се управлява от Глупаци!
  • 21 чекисть..

    11 2 Отговор
    Тези сътресения в швабския превозвач се очакваха,то повечето от самолетите му работеха със лпг-гориво и след както британците с помощта на паляките и бандрците батисаха северен поток по нареждане на байдан деменцията..то масовската газ стана кът и самальотите ги паркираха и сега чакат сега керосин от кремля..та да минат на него
  • 22 Хайнрих

    12 1 Отговор
    Така е горивото скъпо обаче си приятел със Зеленски.
    Не можеш да летиш в Азия и близкия изток през Русия обаче си приятел със Зеленски.
    Плащаш стотици милиарди за укра и ислам бежанци, обаче нямаш парите.

    Щял да прави военно подразделение на Луф
    фтханза голям бизнес, като свърши войната то ще фалира.
  • 23 Коста

    6 2 Отговор
    Луфтханза да го фуфа!
  • 24 Фауст

    5 0 Отговор
    Единствен изход е войната.И както викат,докато трябва.За изхода,обаче,коментари нема.
  • 25 Точно

    6 1 Отговор

    До коментар #19 от "Нищо ново":

    Съвсем точно го каза. По време на пандемията, Луфтханза щеше да фалира, но немското правителство закупи 50% от компанията и наля 50Млрд Евро. Очевидно, проблема е много по-сериозен…..и показателен, че немската икономика загива. Локомотива на европейската икономика е вече стара дизелова дрезина, която се задъхва при всяко малко баирче. Компанията за която работя също от 2 години постепенно се мести в Кипър. А не е малка, с повече от 10000 служители. Съкращават се работни места, почти на 80% бизнеса е в Кипър, вече.
  • 26 Колко трябва

    3 7 Отговор
    да си кх за да летиш с авиокомпания, която лети над Русия. Дори типове тип Дачков, Бонев, Петев, Копейкон и тн не са чак такива русофилите за да го правят.

    Коментиран от #31

  • 27 От чужбина

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "Пилот":

    Части ментета продават на всякъде. На мен съвсем скоро в България от Мерцедес, Силвър Стар ми пробутаха част която НЕ е оригинална. Нямаше никакви номера и знаци на Мерцедес.
  • 28 456

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Запознат":

    Освен това , европейските превозвачи заради санкциите нямат право да прелитат над Русия. Авиокомпаниите са принудени да я заобикалят което направи полета до Азия ужасно дълъг и скъп ,както и изискванията и таксите за еко,допълнителните летищни такси. Преди месеци авиокомпанията излязоха с искания относно тези проблеми ,но никой не ги чу. В резултат на това само преди седмица норвежка Авиокомпания фалира.
  • 29 Хейт

    4 0 Отговор
    Отвратителна компания, която изкупи и съсипа авиолиниите на всички конкурентни държави. В момента не става ясно защо изобщо има стюардеси, като не предлагат никакво ядене? Стюардесите само дърпат завеската и си лафят през целия полет без да се интересуват от пътниците. Отвратително качество на услугите. Закривай!

    Коментиран от #38

  • 30 Елементарно

    3 0 Отговор
    Защото е в ЕС !
  • 31 факуса

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "Колко трябва":

    проблема е осрайна, търсят начин за ескалация и намеса на останалите санкционери
  • 32 Фейк на часа

    4 1 Отговор

    До коментар #4 от "Даи":

    Губенето на багаж е по-скоро по вина на летищата. Изобщо не искам да правя реклама на Луфтханза, но тя в момента е най-добрата авиокомпания, тук игнорирам източните защото не сме в това направление. Наистина има постепенно влошаване на качеството, но това е положението. Ако имаш нерви, ползвай някога Еър Франс за да видиш какво значи лошо обслужване съчетано с някаква арогантност и досада към пасажерите.
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Хеми значи бензин

    2 1 Отговор
    Това е страхотно най после няма да дъботират Райънеър
  • 35 Цочев

    6 1 Отговор
    Да добавим само към хубавата статия на Дойче Зеле, че освен, че е в рецесия, външният дълг на Германия според най-актуалните данни от Германската централна банка ( Дойче Бундесбанк ) за второто тримесечие на 2025 г. възлиза на 6,7 трилиона евро ( 6700 милиарда ).
    За сравнение - външният дълг на Гърция при финансовата криза от 2015 г., която доведе до фактически фалит, беше 315 милиарда евро. 😂

    Коментиран от #36

  • 36 456

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Цочев":

    Може и да са такива данните/ незнам/, но не можеш да сравняваш Германия с Гърция.
    Вярно, че заемите на Германия никак не са малки, но са 64% от БВП/ но ,кажи коя държава няма заеми/. Германия е 84 милиона население, Гърция-10,Германия притежава както лека ,така и тежка промишленост, селско стопанство, туризъм и тн. Вярно е ,че и Гърция ги има без тежката промишленост, но определено икономически Германия стой много по- добре от Гърция. При фалита на Гърция % бяха над 100 задлъжнялост. Това което се вижда при Франция, Италия и още няколко държави.
  • 37 Цочев

    1 0 Отговор
    За тези, които ми цъкат минуси 😄, може да си проверят на официалния сайт на Дойче Бундесбанк. Има и секция и на английски 😁 - пишеш "екстърнал дебт". 😄
  • 38 СЕЛЯНИН

    6 1 Отговор

    До коментар #29 от "Хейт":

    Съществува регламент, който определя количеството на обслужващия персонал, на база броя на пътниците. Няма значение, дали стюардесите поднасят или си седят. И като цяло, само една от функциите на стюардесите е, да сервират храни и напитки. Основа са критични ситуации, в които те трябва да евакуират хората и да им помагат. Още повече, заплатите на няколко стюардеси се изплащат , с няколко седалки от първа класа, което е нищо и не се явява осезаем разход. Кучето е заровено другаде !...в бонусите, които си раздават на висше ниво. Има твърде много паразити по веригата.

    Коментиран от #40

  • 39 Шаран БГ

    2 0 Отговор
    Санкциите срещу Русия са виновни !!
  • 40 Хейт

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "СЕЛЯНИН":

    Кое точно не разбра на "без да се интересуват от пътниците"? Да помагат на пътниците? Няколко пъти станах свидетел на проблемни ситуации и повярвай на стюардесите изобщо не им пукаше за тях. С тях и без тях все тая. Иначе за паразитите по веригата съм съгласен.
  • 41 всичко е ясно

    0 0 Отговор
    В германистан всичко е на командно дишане и искат нас да набутат.