"Луфтханза" (Lufthansa) планира да закрие 4 000 работни места в следващите пет години. Германският концерн прие този план като отговор на трудностите, пред които е изправен, пише АРД.
Амортизиращата се флота, сложната икономическа ситуация в Германия и високите разходи за персонал са само част от причините. След пандемията авиокомпанията така и не успя да достигне същото ниво на печалба и пасажери, на каквито се радваше преди кризата.
2025 година е по-добра за "Луфтханза", но далеч не оптимална
Въпреки това тази година "Луфтханза" отбелязва по-успешна година от предишната. Печалбата от 1,4 милиарда евро обаче е далеч под възможностите на концерна. За сравнение: през 2018 година тя е била 2,2 милиарда евро.
Надеждите на компанията сега са свързани най-вече с дъщерните компании като "Юроуингс" (Eurowings) или "Суис Еърлайнс" (Swiss Airlines). През първата половина на 2025 г. концернът отчете печалба от 127 милиона евро, докато през същия период на 2024 г. загубите възлизаха на 265 милиона евро. Ако тази тенденция се запази и през третото тримесечие, което е с най-висок оборот и обхваща ваканционния сезон, "Луфтханза" вероятно ще отчете значителен ръст и в годишните си резултати.
Според оценката на Ивон Циглер от Франкфуртския университет за приложни науки обаче особен повод за радост няма. По-добрите резултати не се дължат на програмата за икономии, а най-вече на ниската цена на керосина, която е спаднала с 14 процента в сравнение с 2024-а.
По отношение на персонала и материалите икономии не са реализирани, дори напротив - в двете области разходите са се увеличили с около 10%. „Това означава, че ако цената на керосина отново се повиши, то в средносрочен и дългосрочен план перспективите са лоши", казва експертката по въздухоплаване пред АРД.
Според финансовата експертка Камелия Каноли обаче положението е по-оптимистично. В рамките на програмата за икономии в момента се обединяват структури в областта на информационните технологии, които преди това са били поемани отделно от всяка авиокомпания. „Това, разбира се, ще допринесе за подобряването на финансовите резултати", казва експертката пред изданието.
Стари самолети, високи разходи
Емблемата на концерна "Луфтханза Еърлайнс" (Lufthansa Airlines) продължава да създава тревоги на акционерите - през първата половина на тази година тя е на загуба от 300 милиона евро. Флотилията е остаряла, а колкото по-стари са самолетите, толкова по-големи са разходите за тях, обяснява Каноли. "Луфтханза" би искала да ограничи тези разходи с нови самолети. Те биха предложили и значително повече места за пътници, така че да могат да се превозват повече хора.
Но големите производители "Боинг" (Boeing) и "Ербъс" (Airbus) също имат проблеми. Поръчаните самолети рядко пристигат в срок, а двете компании все още се борят със закъсненията от пандемията, уточнява Ивон Циглер. В случая с "Боинг" към това се добавиха и сериозни технически недостатъци, които забавят още повече производството.
Друг проблем е използването на различни самолети. За разлика от други авиокомпании, концернът не се ограничава до използването на няколко типа, а наличието на повече модели изисква по-скъпа поддръжка. Това прави и полетите по-негъвкави, тъй като пилотите не могат да летят с всеки тип самолет.
Състоянието на германската икономика не е цветущо
Сложната икономическа ситуация в Германия също се отразява на "Луфтханза". Броят на бизнес пътниците намалява, а те са изключително важен и лоялен клиент на компанията. За това от концерна разчитат на политиците в Берлин. „Но въпреки заявките управляващата коалиция все още не е отменила увеличението на таксата за въздушен транспорт", казва Циглер.
Междувременно летищните такси и таксите за въздушна безопасност също са се повишили и „това, разбира се, не улеснява живота на авиокомпанията."
Проблеми и на международните пазари
Международната ситуация също създава грижи на компанията. Азия и Северна Америка - традиционно най-силните нейни пазари - отбелязват спад. Според Ивон Циглер в Северна Америка това се дължи на хаотичната политика на Доналд Тръмп. Много туристи са отблъснати от факта, че срещат толкова много проблеми при влизането в страната.
На маршрутите към Азия проблемът е съвсем друг: „Там "Луфтханза" е в неравностойно положение, защото за разлика от много конкуренти като "Търкиш" (Turkish) и авиокомпаниите от Персийския залив, тя не може да лети през Русия." Който иска да лети възможно най-кратко, избира друга авиокомпания. Поради това "Луфтханза" вече е орязала част от полетите си.
"Луфтханза" разчита на дъщерните си компании
Заради трудностите в пътническия транспорт авиационната експертка Циглер смята за разумна стратегия да се продължи укрепването на успешните подразделения в концерна като "Луфтханза Техник" (Lufthansa Technik). Наскоро компанията обяви, че иска да засили още повече дейността си на пазара на оръжия.
„В миналото винаги се е оказвало коз за "Луфтханза", че има дъщерни дружества", казва Циглер. Карго бизнесът е бил голяма опора по време на Ковид например, точно както и технологичният сектор.
Двете експертки подчертават, че сега за компанията е важно да се модернизира. Тя ще трябва да предприеме съкращения на персонала - въпреки съпротивата на служителите, това е ясно. Наскоро пилотите гласуваха с голямо мнозинство за стачни действия. Те искат компанията да допринася повече за пенсиите на служителите си. Но най-основно за концерна е да успее да овладее сложната си структура и многобройните дъщерни дружества.
Автор: Паула Протцен (АРД)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Защото
Коментиран от #20
06:09 10.10.2025
2 Местя го за шфабия
06:13 10.10.2025
3 Лопата Орешник
Коментиран от #5
06:13 10.10.2025
4 Даи
Платиах ми обещетение 2000 лева, но си развалих пътуването.
Коментиран от #6, #9, #32
06:19 10.10.2025
5 не не
До коментар #3 от "Лопата Орешник":
Не санкциониране,а САМОсанкциониране.Коментиран от #8
06:21 10.10.2025
6 Браво
До коментар #4 от "Даи":
Ако беше пътувал с българска авиокомпания, вместо 2000 лева, можеше да получиш чаша хлорна чешмяна вода . Багаж се губи при всички,но не всички плащат обезщетениеКоментиран от #10, #17
06:35 10.10.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Лопата Орешник
До коментар #5 от "не не":
Но поне не си разглобяват самолетите за части като в свърхдъжавата без бензина на геостратега от мазето!Коментиран от #15
07:17 10.10.2025
9 Последния Софиянец
До коментар #4 от "Даи":
А ти за цялотао пътуване си имал джоба макс 1000 рубли, нали!07:19 10.10.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #6 от "Браво":
А ако беше с аерофлоть можеше и да се налага да кацате в някоя река, там самолетите са от времето на Елцин, султана от бункера ги върна в 19 век ‼️Коментиран от #14
07:22 10.10.2025
11 САНКЦИИ
Коментиран от #18
07:35 10.10.2025
12 Др.Тодор Живков 🇧🇬
1.Отиват и трошат главите на управленците си (елита си).
2.Отиват в 404 да "громят"Мецан.
07:39 10.10.2025
13 Запознат
Ами защото урсулиците наредиха да се откажем от "недемократичния" руски петрол и да купуваме "демократичен" американски от което "братята" американци трупат тлъсти печалби а Европа загива. Но какво ги интересува това нашите "евроатлантици" - важното е Америка да стане велика отново.
Общо взети тия от никого неизбирани "лидери" на ЕС действат като шопо - ще си запалим къщата за да може да изгори на Вуте плевнята. Хубавото е че скоро ще бъдат изхвърлени от политиката.
Коментиран от #28
07:41 10.10.2025
14 Антитрол
До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
"султана от бункера ги върна в 19 век"Така ли ти казаха от посолството - санкциите доведоха до това че руснаците и китайците започнаха да си произвеждат собствени самолети и то напълно със техни части и двигатели - това удари Боинг и Еърбъс. Боинг се надяваше само китайците да купят от него 5000 самолета до 2030 година ама няма нищо да купят.
07:47 10.10.2025
15 Пилот
До коментар #8 от "Лопата Орешник":
"Но поне не си разглобяват самолетите за части"Сигурен ли си в това което говориш - не само че ги разглобяват ама даже слагат части ментета - имаше раследване което доказа че даже в самолета на американския президент имаше части ментета.
Коментиран от #27
07:51 10.10.2025
16 Kaлпазанин
07:52 10.10.2025
17 Пътник
До коментар #6 от "Браво":
"Багаж се губи при всички,но не всички плащат обезщетение"Всички плащат обезщетение - длъжни са. А твоето е лъжа и пропаганда. Загубата на багаж зависи повече от летището на което се обработва а не от авиокомпанията.
07:56 10.10.2025
18 Ъъъъ
До коментар #11 от "САНКЦИИ":
Процъфтяват авиокомпании, които могат да летят над Русия (най краткият път до далечният изток),останалите са неконкурентно способни,!08:03 10.10.2025
19 Нищо ново
Просто Луфтханза предлага скъпи билети в замяна на нищо, нито харанат им става, нито обслужването им.
Луфтханза беше добре преди да се появят малките ниско тарифни компании, а също така превозвачи като Търкиш Еъруейз, Етихад, Катар Еъруез все фрими с много нови самолети, храна и обслужване на същите цени като Луфтханза, френските авиолинии също не стават.
Коментиран от #25
08:04 10.10.2025
20 иван костов
До коментар #1 от "Защото":
Най краткият отговор е: защото Германия се управлява от Глупаци!08:05 10.10.2025
21 чекисть..
08:08 10.10.2025
22 Хайнрих
Не можеш да летиш в Азия и близкия изток през Русия обаче си приятел със Зеленски.
Плащаш стотици милиарди за укра и ислам бежанци, обаче нямаш парите.
Щял да прави военно подразделение на Луф
фтханза голям бизнес, като свърши войната то ще фалира.
08:13 10.10.2025
23 Коста
08:19 10.10.2025
24 Фауст
08:19 10.10.2025
25 Точно
До коментар #19 от "Нищо ново":
Съвсем точно го каза. По време на пандемията, Луфтханза щеше да фалира, но немското правителство закупи 50% от компанията и наля 50Млрд Евро. Очевидно, проблема е много по-сериозен…..и показателен, че немската икономика загива. Локомотива на европейската икономика е вече стара дизелова дрезина, която се задъхва при всяко малко баирче. Компанията за която работя също от 2 години постепенно се мести в Кипър. А не е малка, с повече от 10000 служители. Съкращават се работни места, почти на 80% бизнеса е в Кипър, вече.08:24 10.10.2025
26 Колко трябва
Коментиран от #31
08:46 10.10.2025
27 От чужбина
До коментар #15 от "Пилот":
Части ментета продават на всякъде. На мен съвсем скоро в България от Мерцедес, Силвър Стар ми пробутаха част която НЕ е оригинална. Нямаше никакви номера и знаци на Мерцедес.08:50 10.10.2025
28 456
До коментар #13 от "Запознат":
Освен това , европейските превозвачи заради санкциите нямат право да прелитат над Русия. Авиокомпаниите са принудени да я заобикалят което направи полета до Азия ужасно дълъг и скъп ,както и изискванията и таксите за еко,допълнителните летищни такси. Преди месеци авиокомпанията излязоха с искания относно тези проблеми ,но никой не ги чу. В резултат на това само преди седмица норвежка Авиокомпания фалира.09:05 10.10.2025
29 Хейт
Коментиран от #38
09:19 10.10.2025
30 Елементарно
09:20 10.10.2025
31 факуса
До коментар #26 от "Колко трябва":
проблема е осрайна, търсят начин за ескалация и намеса на останалите санкционери09:22 10.10.2025
32 Фейк на часа
До коментар #4 от "Даи":
Губенето на багаж е по-скоро по вина на летищата. Изобщо не искам да правя реклама на Луфтханза, но тя в момента е най-добрата авиокомпания, тук игнорирам източните защото не сме в това направление. Наистина има постепенно влошаване на качеството, но това е положението. Ако имаш нерви, ползвай някога Еър Франс за да видиш какво значи лошо обслужване съчетано с някаква арогантност и досада към пасажерите.09:23 10.10.2025
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Хеми значи бензин
09:36 10.10.2025
35 Цочев
За сравнение - външният дълг на Гърция при финансовата криза от 2015 г., която доведе до фактически фалит, беше 315 милиарда евро. 😂
Коментиран от #36
09:41 10.10.2025
36 456
До коментар #35 от "Цочев":
Може и да са такива данните/ незнам/, но не можеш да сравняваш Германия с Гърция.Вярно, че заемите на Германия никак не са малки, но са 64% от БВП/ но ,кажи коя държава няма заеми/. Германия е 84 милиона население, Гърция-10,Германия притежава както лека ,така и тежка промишленост, селско стопанство, туризъм и тн. Вярно е ,че и Гърция ги има без тежката промишленост, но определено икономически Германия стой много по- добре от Гърция. При фалита на Гърция % бяха над 100 задлъжнялост. Това което се вижда при Франция, Италия и още няколко държави.
10:14 10.10.2025
37 Цочев
10:34 10.10.2025
38 СЕЛЯНИН
До коментар #29 от "Хейт":
Съществува регламент, който определя количеството на обслужващия персонал, на база броя на пътниците. Няма значение, дали стюардесите поднасят или си седят. И като цяло, само една от функциите на стюардесите е, да сервират храни и напитки. Основа са критични ситуации, в които те трябва да евакуират хората и да им помагат. Още повече, заплатите на няколко стюардеси се изплащат , с няколко седалки от първа класа, което е нищо и не се явява осезаем разход. Кучето е заровено другаде !...в бонусите, които си раздават на висше ниво. Има твърде много паразити по веригата.Коментиран от #40
11:28 10.10.2025
39 Шаран БГ
16:51 10.10.2025
40 Хейт
До коментар #38 от "СЕЛЯНИН":
Кое точно не разбра на "без да се интересуват от пътниците"? Да помагат на пътниците? Няколко пъти станах свидетел на проблемни ситуации и повярвай на стюардесите изобщо не им пукаше за тях. С тях и без тях все тая. Иначе за паразитите по веригата съм съгласен.22:31 10.10.2025
41 всичко е ясно
22:05 11.10.2025