Поскъпването на „синя“ и „зелена“ зона в София – от 1 лев на… 1 евро на час (б.р. – не, че 1 лев е едно евро, защото заплатата ти от 1500 лева не става 1500 евро, нали?) – е поредното доказателство, че в този град „европейското“ съществува само в едно нещо: в сметките на гражданите.
Столична община за пореден път твърди, че това „ще намали трафика“. Разбира се. Както предишното увеличение го намали. И това преди него. И това преди 10 години. София прилича на град, който вярва, че ако вдига цените достатъчно често, задръстванията от срам сами ще се разпръснат.
Истината е проста:
- няма нови буферни паркинги
- няма нови линии на метрото (към този момент)
- няма удобни връзки за градски транспорт
- няма реформа, но има касичка
Гражданите получават все по-скъпо, но не и по-добро. Софиянци отдавна не плащат за паркиране — плащат за управленска некадърност. Докато улиците са разбити, тротоарите неизползваеми, а градският транспорт – често непредвидим, всяко ново вдигане на цените е просто още една лепенка върху дупка: символична, скъпа и напълно безсмислена.
София иска да събира европейски такси, но предлага балкански условия.
Къде отиват парите?
И въпросът на въпросите, който никой не задава: Къде отиват всички пари от зоните – милиони всяка година?
- В по-добър транспорт? Я пак.
- В повече места за паркиране? Дали?
- В модерни системи? Усеща ли се?
Не. Влизат в общинската „черна кутия“, за да потънат като кола в дупка при летен дъжд. Това не е транспортна политика – това е данък „живееш в София“. Целта уж е „разреждане на центъра“, но на практика „синя“ и „зелена“ зона се превръщат в инструмент за събиране на приходи, а не за решаване на проблеми. Когато едно семейство трябва да плаща десетки левове на седмица само за да стигне до работа, това не е политика – това е рекет под формата на „европеизация“.
Град, който наказва хората си вместо да им помага, не е европейски – той е изгубен.
И няколко думи за КЗК… КЗК, спите ли? Какво правите, ако една фирма си вдигне цените и ги направи от един лев – едно евро? Ще я размажете от проверки, нали? Ще искате „обоснованост“. А за Столична община? Те извънземни ли са? Не подлежат на проверка? Не трябва да обяснят защо „едно левче“ в зелената зона внезапно става едно евро? Има ли спекула?
Или спекулата е законна, когато е общинска?
Ето това се случва, когато Столична община те мрази, а КЗК се прави, че работи. Айде — да ни е честито еврото…
Когато Столична община те мрази, а КЗК се прави, че работи – или как изравнихме лев с евро…
14 Ноември, 2025 15:55 4 119 80
„Европа“ ни се случва само в цените, не и в услугите
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 82 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Нека
Коментиран от #59
16:00 14.11.2025
2 Мдада...
16:06 14.11.2025
3 Последния Софиянец
16:09 14.11.2025
4 бай Ставри
Коментиран от #12
16:09 14.11.2025
5 Е и какво от това?
16:11 14.11.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Асен
Коментиран от #29
16:15 14.11.2025
9 хаха
И говорим да няма нито един платен паркинг в район с десетки хиляди живущи.
Коментиран от #47, #51
16:16 14.11.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Не им ли писна
16:23 14.11.2025
12 хаха
До коментар #4 от "бай Ставри":
Да, те се оказаха всъщност децата на топ БКП и ДС, които 80те и началото на 90те можеха да идат да учат на Запад в елитни университети. А през 1980те това не се допускаше никак освен за:- топ дипломати на Запад
- ПОЛИТБЮРО И ТОП В ДС
Всички останали не се пускаха. Областен секретар на БКП можеше да прати детето максимум в Москва/СССР или в друга страна от Източния блок, като ГДР беше малко условно дали ще се позволи. Как така ще възпитаваш капиталист на Запад? Кой ще пусне да излезе този младеж ей така при врага, че и да го учат на капитализъм? 90те, пък, просто нямаха пари редовите партийци и пак само топ шефчетата можеха да плащат.
Коментиран от #14
16:23 14.11.2025
13 Милчо
Коментиран от #15
16:25 14.11.2025
14 Милчо
До коментар #12 от "хаха":
В езиковите гимназии не ги пускаха ако не е дете на баровец.Коментиран от #32
16:30 14.11.2025
15 хаха
До коментар #13 от "Милчо":
Е, недей така. 2007-8 имаше план за същия такъв тунел или колело като на Телевизионната кула на България и Каблешков. На Гешов и България пак същия такъв проект. Говореха да се почва по онова време и до 2010 примерно да са готови. На България и Гешов не помня кога, но даже на два пъти през година-две СЛАГАХА БИЛБОРДИ С НАРИСУВАНО КОЛЕЛОТО, ДЕТО ЩЕ СЕ ПОЧВА ДО НЯКОЛКО МЕСЕЦА. Забрави се тотално.В Люлин имаше план за широк булевард през къра от околовръстното до тунела. Проект още от 90те. Отказаха го, защото сега вече земята е частна и почна застрояване.
Синята зона нали почна края на 90те или 2000 и някоя при Софиянски с идея от парите за паркиране на жълтите павета пред ЦУМ(където само беше тя самата) да направят голям подземен паркинг до ЦУМ? Направиха метрото и 0 паркинг.
Коментиран от #28
16:33 14.11.2025
16 факта е
Коментиран от #21
16:41 14.11.2025
17 Аграр
До коментар #10 от "ш0п":
Мразим те, защото ни храниш.16:43 14.11.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Преди да разшириш
Софийското кметче от ДС не направи нищо такова!
Коментиран от #23
16:49 14.11.2025
20 Дао
Омръзна ми само аз да съм потърпевш.
И Фандъкова нищо не направи, и тези нищо не правят.
И ППДБ нищо не направи, и ГЕРБ нищо не направи, и Слави и БСП.
Кога този народ ще разбере, че докато навежда глава, за да му дадат 2-3к на месец милостиня, тези отгоре крадат с ли, крадат
Бедни душици сме били, бедни сме и бедни ще си останем, защото все се делим, все да прецакаме системата и съседа, а накрая излиза, че всеки прецака всеки и поема студена вода.
16:49 14.11.2025
21 хаха
До коментар #16 от "факта е":
Абе, сега набързо потърсих в Гугъл колксо струва платено паркиране. Виена 2.50 евро на час до 2 часа. Париж е 4 евро на час. Рим е 1 евро на час. Около Колизеума има до 8 евро платени паркинги, но и БЕЗПЛАТНИ МЕСТА МАРКИРАНИ ДО 3 ЧАСА. Амстердам- 4.50 до 7.50 евро на час, но 45 евро за цял ден. Берлин 1-4 евро на час. Прага 1.50 - 3 евро на час.За Лондон ли говориш с неговата такса за влизане в центъра? За всеки случай яко лъжеш с това, че няма другаде освен в София с под 10-12 евро на час.
16:51 14.11.2025
22 ТИГО
16:55 14.11.2025
23 хаха
До коментар #19 от "Преди да разшириш":
Какви ги дрънкаш за велоалеи, тротоари? Разширяват зоните в жилищни квартали с многоетажни кооперации и блокове с по 100-150 апартамента всеки. Кажи къде хората да си държат колите, та да пешеходстват. Защото освен да си паркираме колите пред къщите на политиците по Бояна, Драгалевци и Банкя и тогава да ходим пеша. Ама то и това не става, защото тия 3те събрани нямат място за поне 20-30000 коли да се изтупкат там.16:55 14.11.2025
24 това е всичко, което трябва да знаете
Коментиран от #36
17:00 14.11.2025
25 Минаваща
Коментиран от #34
17:09 14.11.2025
26 А паркираните столове и маси по
17:09 14.11.2025
27 Има пътен данък с който се плаща
17:11 14.11.2025
28 Милчо
До коментар #15 от "хаха":
Добре де....Поне зелена вълна,та като излезеш от тунела,направо на Пазара Ив.Вазов.И това не им идва на акъла.Или може би няма далавера и за това не си дават зор.Коментиран от #30
17:12 14.11.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 койдазнай
До коментар #28 от "Милчо":
"Зелена вълна" има и по Тодор Александров, и по Ботевградско шосе. Само че, за да има полза от нея. шофьорите трябва да карат с 55 лм/ч, след като тръгнат от светофара. А ако някой кара така, веднага изотзатзе се изстрелват няколко бавареце със 110 и пристигат на следващия светофар, преди да е светнало зелено. Там спират чакат. И това е "зилената вълна."17:17 14.11.2025
31 ЧИЧО
17:17 14.11.2025
32 пламен
До коментар #14 от "Милчо":
Това не е верно пич. Ако не са те приели проблемът си е бил твой.17:19 14.11.2025
33 Тома
17:19 14.11.2025
34 аритметика, 3 клас
До коментар #25 от "Минаваща":
Всъщност цените за винетка за синята зона трябва да с евдигнат толкова, че половинат аместа да останат свободни. А цените за почасово паркиране трябва да са такива, че да има 10-15%. При сегашните доходи това ще стане при цена за винетка поне 3-4000 евро и почасово паркиране от 10 евро за час. Просто колите са поне 10 пъти повече от парко местата.Коментиран от #38
17:20 14.11.2025
35 Бургас
Но кметът Николов от години разширява градските улици с паркоместа, отделно построи доста подземни общински гаражи и надземни гаражи.
И нещо много важно - целият град е опасан с велоалеи.
Велоалеи има и към извънградските квартали.
За това хората искат да има зони за паркиране, понеже така се регулира паркирането и СЕ ОБНОВЯВА ПОДЗЕМНАТА И НАДЗЕМНА ИНФРАСТРУКТУРА!
17:24 14.11.2025
36 хаха
До коментар #24 от "това е всичко, което трябва да знаете":
Проблемът е презастрояването позволено от общината. Когато кварталите са строени, е нямало и по 10 коли на 100 човека, но стандартът е бил между блокове/сега кооперации на по 5-6 етажа да има по 300-400м отстояние отвсякъде за зелени площи и т.н. Още от началото на 90те общината почна с разрешаване да се строи в междублоковите пространства и изведнъж примерно в Стрелбище не са само блоковете, а и куп малки кооперации. Някои нямат гаражи и паркоместа грам. В началото никой не го гледаше, щото едни пари на архитекта и всичко минава. Други имат гаражи, ама са примерно 2 гаража, дето са продадени после за магазини, на 10-15, 20 апартамента. И да се ползват като гаражи, това място е било за блоковете площ да се паркират 20-30 коли поне. Строят супер и ето ти кварталът -100-200 паркоместа с паркинг за супера с 50, ама САМО ЗА КЛИЕНТИ. Бизнес сграда- същото.Пример до офиса ми. Няма да е зона все още, но е много добър пример. На улицата имаше 2 петна големи празни да се паркира. Сега правят на тях 3 огромни сгради. Изведнъж от година насам 10ина големи кооперации рязко нямат къде да паркират. Новите сгради- с по 30-40 гаража, дето нали ти е ясно, че са само за новите живущи и фирми по офиси вътре? Улицата можеше да се минава с усилие да се разминеш с отсрещен, ама се минаваше. Сега е заета от двете страни от паркирали и от единия край гледаш как да влезеш ти и да минеш преди да е влязъл отсрещния на 100м от теб в другия край.
Сега същата община, дето създава п
17:29 14.11.2025
37 Ползвайте градски транспорт бе,
Яхайте колелета и тротинетки!
Яхайте кънките!
Ходенето на работа с кънки е удоволствие.
Слезте от миризливите дизели!
Европа забранява дизелите, у нас се купуват дъртите европейски дизелови двигатели!
Коментиран от #39
17:29 14.11.2025
38 хаха
До коментар #34 от "аритметика, 3 клас":
Сега си представи при средна БРУТНА заплата според НСИ 3300лв в София колко ще могат да платят за винетка 3-4000 евро на година. ОК, искаш по-бедните от теб да ...., защото си супер мега як богаташ. Разбирам те.Все пак смяташ ли, че ще има и един оцелял политик или говорещ като теб при израза на народна любов тип Кадафи на площада?
То и сега до месец и нещо ще стане кърваво, ако влезе един от Градска мобилност да слага скоби в новите квартали със зони или почнат да вдигат коли. Няма как да направиш половината население нарушители без алтернатива да са законни и да не се вдигнат.
Коментиран от #42
17:34 14.11.2025
39 хаха
До коментар #37 от "Ползвайте градски транспорт бе,":
Ти къде живееш, БЕ?Я кажи къде да стоят колите на хората в зоните, та да ходят пеша. Или си мизерник без пари за кола и завиждащ на всеки с автомобил, или освен да си някой от квартал, дето догодина ще го правят зона, щото тя отива вече на околовръстното и сега.
17:36 14.11.2025
40 ТАКА Е
Както в ЕС, гласуване без отбелязана преференция, трябва да се отчита за недействително!
Както в ЕС, трябва да има активна регистрация за глясуване,
за да няма стотици хиляди фиктивни избиратели, за заблуда наричани "мъртви души".
От изборите във всяка държава зависи всичко останало след това!
Изборите правеха мукавени трабанти в ГДР
Изборите правеха изящни мерцедеси в ГФР!
17:39 14.11.2025
41 когато гръм удари,
17:39 14.11.2025
42 аритметика, 3 клас
До коментар #38 от "хаха":
Единственото решение е намаляването на броя на автомобилите. И то не символичо, а в пъти. И който иска да кара кола в София, ще си плаща, колкото струва. Както цената на кв.м. е 3-4000 евро и се плаща, така ще си плащат и за паркиране. Основното е да има ред и спазване на правилата. А не "аз ще паркирам тука на ъгъла, пешеходната пътека, градина, тротоара за малко, щот то няма къде". И в Цюрих няма, ама някак си живеят.Това разбира се в близките 20 години никой няма да го направи. За това ще се седи в часове в задрътвания, ще се обикаля по 10 пъти махалата, докато се намери някакво "място". Това е цената на "евтиното".
17:53 14.11.2025
43 Мото
18:13 14.11.2025
44 свиреп ОХЛЮВ
18:21 14.11.2025
45 Аааааа
18:22 14.11.2025
46 бай Иван
18:23 14.11.2025
47 бай Иван
До коментар #9 от "хаха":
Абе само да те питам като си платиш дали ще имаш къде да паркираш ако живееш там или ще обикаляш пак и ще паркираш в друга част на зелената или синя зона и с градския ще се прибираш в къщи. А къде мислиш ,че ще отидат тия коли които са в момента по тези места. Пак там ама платено . И какъв е извода .Всичко е за кинти не за удобство.Коментиран от #54
18:27 14.11.2025
48 Край
Коментиран от #52
18:46 14.11.2025
49 Сзо
18:50 14.11.2025
50 Такси София
Коментиран от #56
19:08 14.11.2025
51 Новософийски льоxман
До коментар #9 от "хаха":
Преди да стане Фантастико, това беше супермаркет и е построен преди 55 години. Като деца играехме там като го строяха.Ти от колко години си софиянец?Коментиран от #55
19:24 14.11.2025
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Ватман
19:30 14.11.2025
54 хаха
До коментар #47 от "бай Иван":
Да де. Аз това същото питам. Защото отдавна търся платен паркинг около нас, ама няма. Имаше на Мотописта един, ама общината го закри. Другото е само по улиците и кой къде намери. Често паркираме с жената на 3-4 пресечки от нас и на места, дето са забранени по правилник, ама всички се наместват някак и по тях.19:34 14.11.2025
55 хаха
До коментар #51 от "Новософийски льоxман":
Не съм от Стрелбище и честно не съм се замислял. Жената е от тази част там родена в началото на 1970те. Но пък покрай нея видях, да, бивш супер отсреща на Червена роза(от там минавам към техните), който беше станал плосък бетон и паркинг, а направиха на Т Маркет. И сега там колите са една върху друга по улиците. Спортната площадка на Червена роза зад блоковете на Фантастикото какво стана? Защото преди до нея и паркираха, ама май сега е строеж някакъв. На мотописта имаше голям паркинг. Махнаха го от общината. Ако си от този район, кажи как са улиците. Представи си да глобяват за половината или повече от местата, където сега паркират местните. Нишава примерно по правилник е като двупосочна трябва да е с паркиране само от едната страна- половината по нея да ги няма.19:40 14.11.2025
56 Видял
До коментар #50 от "Такси София":
Най ми е кеффф за зоната в Студентски. Ломботата, Феритата, Майбасите къде ли ще се дянат. 99% от живеещите там нямат регистрация. Отделно истинските студенти са под 50%. Отделно всеки там е с по кола и половина или две. Че някой и с по три.19:44 14.11.2025
57 Уса
Коментиран от #60
19:48 14.11.2025
58 Боко
Може пък да съм сънувал😵💫
19:58 14.11.2025
59 Да бъде
До коментар #1 от "Нека":
До 1-ви: Нека, мислех да коментирам. След като прочетох поста ви се отказах. Посочили сте истинската причина за дереджето на българина. Сламен човек е българина. Слаба ракия. Сам си избира палачите и си носи въженцето. Дори не гъква.20:08 14.11.2025
60 хаха
До коментар #57 от "Уса":
Че те данъците вече са 1:1 освен осигуровките, ДОД и данък печалба. Дивидент- двоен. ДДС е 20% от цената на всяка стока- тя двойна, той в пари двоен. С тоя бюджет покрай другите теми се забрави, че вдигат акциза на тютюневи изделия и алкохол.Имоти, данък МПС, винетки има време. Все пак явно не са баш луди да вдигат всичко, а ще е на стъпки- 2026 средата заради "изненади в международното положение и невъзможност да се стигнат заложените приходи заради това лошо положение и Путин" или за 2027 ще ударят "изненадващо" примерно ДОД плюс 5%, т.е. 50% нагоре, дивидент на 15% и до 2-3 години прогресивен 20-40%, 40% дивидент+печалба и т.н. по примера на всички останали в еврозоната. Не бързай така. Щастието ще ни сполети полека, за да не ни удари някой инфаркт от толкова радости.
20:10 14.11.2025
61 не бе
20:33 14.11.2025
62 Трактора
20:35 14.11.2025
63 Баш софиянец
Коментиран от #76
20:38 14.11.2025
64 1020
Коментиран от #77
20:46 14.11.2025
65 Мисля да се
20:52 14.11.2025
66 Прозорците ми
20:56 14.11.2025
67 Когато
20:59 14.11.2025
68 Аааааа
21:13 14.11.2025
69 факт
Нямало рябота в провинцията.
Напротив заводите са в провинцията.
Всеки провинциален от падък обаче иска у парламента или сервитьорка на Витошка
22:57 14.11.2025
70 Гост
23:02 14.11.2025
71 Софиянец отдавна
23:37 14.11.2025
72 ШФейк
23:44 14.11.2025
73 Никой
Каквото и да правим - той намира начини. Не иска да си плаща за нищо - ако може де.
Следните обстоятелства - претъпкани са улиците - до дупка.
Паркирани - движещи се.
Има прекалено много.
Какво друго решение.
00:56 15.11.2025
74 СЛОНА
ЗАЩО НЕ СЕ ПРИЛАГА ЗАКОНА???
ДО КОГА ЩЕ СЕ МЕРИ С ДВОЕН АРШИН???
00:59 15.11.2025
75 Кой ще работи за центовестотинки
01:09 15.11.2025
76 Къде
До коментар #63 от "Баш софиянец":
да си сложите колите? Продавате колите. Не е казано че всеки Сульо и Пульо трябва да притежава кола. В Цюрих не може да регистрираш кола без да докажеш че имаш собствено (може и наето) паркомясто/гараж. В Сингапур само данъкът за ползване на колата е над 10 хиляди долара на година, отделно колите имат 150% данък внос върху цената на колата. В Ню Йорк още навремето паркингът струваше $45 на ден, и това беше преди 20 години, още ми държи влага. В Лондон таксата за влизане в центъра с кола е 15 паунда, качват го на 18 паунда от януари.По цял свят в големите градове паркирането и притежаването на кола са скъпи удоволствия. Само в българия всеки Сульо може да си купи таратайка нов внос за 3000лв и да си я паркира по тротоарите безплатно. Затова се избиват за паркоместа и висят в задръстване, чупят чистачки и пукат гуми ако спреш на "нечие любимо" място и тн.
Решението е а се вдигне цената на притежаване и паркиране и таратайките сами ще се разредят.
Коментиран от #79
04:50 15.11.2025
77 Явно
До коментар #64 от "1020":
не си от центъра. Едва ли въобще си от София. Хората в центъра на София подкрепяме с две ръце увеличението за да се разреди трафикът на пришълци. Така че моля прованса да не се меси в софийските въпроси. Ние гласуваме за софийски кмет, не виеКоментиран от #80
04:54 15.11.2025
78 Емил
06:02 15.11.2025
79 Баща ти
До коментар #76 от "Къде":
Хахахаха,палячооооо къде е Ню Йорк,а къде е Софето?Ти чуваш ли се бе,сравняваш кон с кокошка,американското гето е пренаселено от много години назад,тясно,скъпо и неудобно,Софето пък има доста повече място,но алчността и корупцията ще я “подпалят” с народната любов скоро!!!14:27 21.11.2025
80 Мамин сладък дебил
До коментар #77 от "Явно":
Карай си тротинетката,дърпай си тревицата и не давай акъл на мъжете!14:29 21.11.2025