На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.
В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Капиталист
07:06 19.07.2017
2 Шаран БГ
така го пиша /поправете ме.
Коментиран от #3, #4, #52
07:16 19.07.2017
3 Роби
До коментар #2 от "Шаран БГ":
Грешиш пич,точно с руска помощ е изграден завода в Пловдив за 9 месеца. От там и идва прякора на завода даден от тогавашните пловдивчани-родилното. Даже руснаците са искали да строят такъв завод по същият бизнес план. Но след като нашите се издънват и почват продажби зад граница без "благословията" на Рено( а такъв е бил договора) французите прекъсват съвмесната работа и отказват и на руснаците. За французите пазара в арабският свят е бил много важен-още повече след като Де Гол им дава независимост и не се вече колонии на Франция. В голяма степен решението е политически продиктувано-сфера на влияние,икономическо и политическо противопоставяне и т.н.(но това е друга тема) Прав си за това ,че нашите нарушават договора и то само заради алчността на един началник от "Отдел икономическо развитие". Който след този случай е изпратен като обикновен инжинер в консервена фабрика в едно пловдивско село. Историята на този случай я знам от хора които тогава са работили по този проект-мои близки.Коментиран от #47, #72
07:43 19.07.2017
4 Трол
До коментар #2 от "Шаран БГ":
На някои все руснаците им са виновни. По тая логика и Дачия не трябваше да се произвежда (и тя е по лиценз на Рено). Да бяха закрили руските комунисти и Шкода, Трабант, Вартбург! То за руска кола се чакаше 10-15 години в Мототехника. Само глупости пишем. Все някой друг ни е виновен.07:57 19.07.2017
5 Политолог
Коментиран от #6, #7, #8
09:27 19.07.2017
6 Палячо
До коментар #5 от "Политолог":
Ти пишеш тотални глупости. Това че икономиката се е ръководила от Москва е идиотизъм. То тогава Бай Тошо нямаше да продава руският петрол който го взимахме за стотинки на Шести Американски Флот в Гърция. Я малко по сериозно на такива теми-не е нужно да спамиш тук. Чакал той 15 години за кола-...добре бе--а сега като караме 15-20 годишни таралясници нов внос ,по ларж ли си...Всеки строй си има минусите и плюсовете-факт! Разревал се тук пубера....Коментиран от #54
09:39 19.07.2017
7 лопатата
До коментар #5 от "Политолог":
Хората от първите коментари са ти го обяснили-достъпно и със факти.Ама пуста сороска душичка не може да търпи-трябва да се изтропа.09:52 19.07.2017
8 случаен
До коментар #5 от "Политолог":
Шкода защо тогава я имаше..А Вартбург защо го имаше??? А Застава защо я имаше???Нали не е трябвало да има нищо различно ??? Нещо само с НПО-лозунги не става-трябва и да се мисли.Коментиран от #9, #53
10:03 19.07.2017
9 Трол
До коментар #8 от "случаен":
Аз съм го обяснил а и колегата под мен. Ама шорошка душа не трае трябва да се изтропа с кафяв отенък! Дори помня, че Булгарреното (не Алпина а седана) беше трицилиндрово. И тогава хората бяха много доволни от него, хубава машинка за времето. Сега какво правим-демокрация? Вижте снимката на Алпина, дори и днес изглежда красива, ако не се лъжа Чубрикови караха по едно време с такива. Пак питам, сега какво правим? Не съм русофил, определено съм по-добре от времето на комунизма, нооооо! Колбас, кренвирш и тем подобни не купувам от години-правя си ги, за да хапна истинско кисело мляко трябва сам да си го заквася. Какви са купешките сирена и кашкавали? Ял съм и Рокфор и увито във восък, е...някой помни ли овчето саламурено сирене в тенекиите. Е няма такъв вкус. Затова съм се затъжил, нека козашките колеги да вият за русофилстното, това няма нищо общо.Коментиран от #10, #15, #44, #58
10:18 19.07.2017
10 случаен
До коментар #9 от "Трол":
То като чета коментарите тук,стигам до извода,че някои от пишештите не правят никаква разлика м/у русофил и комунист..А те реално нямат нищо общо-не е задължително да си комунист та да си русофил-ама трудно се обяснява на хора,на които им е забранено да мислят.Също е много трудно да им обясниш,че днешна Русия няма нищо общо със комунизма и идеите на Маркс и Енгелс(някои дори си мислят че са руснаци)...И най-трудното да им обясниш е,че ако си против политиката на САЩ-това не те прави комунист ....Ама с днешната промивка на мозъци трудно ще ги накараш да мислят-това действие на мозъка им е нарушено...Коментиран от #16
10:44 19.07.2017
11 Патето Яки
На времето, нашите партийни другари са страдали от грандомания и са искали всичко да е голямо и велико, като в СССР-то.
Та на една среща с представители на Рено, Пенчо Кубадински поисква огромно производство и съответния пазар за тези коли. Французите обясняват, че тази година ще са 2-3 хиляди, следващата 5, след това десет и така във времето.
Бай Пенчо удря със ръка по масата и казва: Или 200 хиляди годишно, или спираме производството!
И французите си дигат чукалата и производството спира!
Коментиран от #12, #13
10:45 19.07.2017
12 отличник
До коментар #11 от "Патето Яки":
Бил ли си там ?11:01 19.07.2017
13 Справедлив
До коментар #11 от "Патето Яки":
Хаахаахх байки за наивници пич.Пенчо Кубадински въобще не се е занимавал с такива въпроси.В края на 60-те години Кубадински се налага като водещ партиен авторитет в областта на семейната и репродуктивна политика....--данни от Уикипедия,,,,,,,,,иначе оценявам чувството ти за хумор.11:04 19.07.2017
14 Иван
11:58 19.07.2017
15 JWRC
До коментар #9 от "Трол":
Трицилиндров двигател на Рено по това време няма ! Всички двигатели които се монтират на Булгар Рено тогава са четири цилиндрови.12:10 19.07.2017
16 истината
До коментар #10 от "случаен":
до случаенправилно аз за това съм американски комунист . тъц тъц тъц
13:05 19.07.2017
17 истината
производството на Рено у нас .
Давате пример с ГДР но те са произвеждали техен си автомобил , чехите също , поляците също , румънците по лиценз но техен Дочия
а бедна България скача зад желязната завеса да произвежда чистокръвен капиталистически автомобил . Е кой руснак ще ти търпи капиталисти да бесней над бащиното им огнище .
Нали тогава сме биле тяхна собственост !!
Коментиран от #18
13:13 19.07.2017
18 гневен
До коментар #17 от "истината":
Незнам тогава чия собственост сме били-ама сега сме чисти роби.13:17 19.07.2017
19 висок
Коментиран от #27
13:28 19.07.2017
20 АЗ САМ
14:10 19.07.2017
21 гост
и на чехите не им даваха да правят по-мощни автомобили...от съвеЦките
Коментиран от #48
14:32 19.07.2017
22 Шаран БГ
Коментиран от #64
15:01 19.07.2017
23 Някой
16:47 19.07.2017
24 Мммм
18:52 19.07.2017
25 Shmeker
А аз пък знам , че сме направили някакво много леко конструктивно изменение без одобрението на французите и прекратяват лиценза, съответно и развитието на родни доставчици на чаркове секва.
Коментиран от #26
20:07 19.07.2017
26 Алекс
До коментар #25 от "Shmeker":
Рено 8 и 10 не са стар модел към момента на сключване на договора. Рено 8 е от 1966 г а Рено 10 е веднага след него. Построеният завод не е за производство ,а за монтаж. Много хора бъркат двете понятия.Коментиран от #30
09:21 20.07.2017
27 Алекс
До коментар #19 от "висок":
Прав си.Това е причината. Останалото са приказки. Откъде по онова време България е можела да намери толкова валута ,че да сглобява по 10 000 автомобила ,продавани след това на вътрешният пазар ,а и в останалите соц страни .Мислели са нещо но не се е получило , както и с производството на ФИАТ.09:31 20.07.2017
28 смешници соц бездарници
Коментиран от #71
22:45 20.07.2017
29 ТВ техник
Коментиран от #46
00:33 21.07.2017
30 Shmeker
До коментар #26 от "Алекс":
Нищо не разбираш от авто индустрията. На всякъде в света производството на коли е сглобяването им на части, повечето от които се доставят от доставчици. Ти кво си мислиш?23:37 21.07.2017
31 тату
21:28 23.07.2017
32 ФАКТ
.
13:35 21.07.2018
33 stroawnia
23:45 19.01.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 още чакам електричките на кирето
Коментиран от #43
03:14 19.07.2026
36 оня с коня
03:18 19.07.2026
37 ГО ВЕД О
03:27 19.07.2026
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Българин
Коментиран от #40, #51
04:08 19.07.2026
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Булгарплод
05:37 19.07.2026
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Договор
До коментар #35 от "още чакам електричките на кирето":
има с GW за ДВГ, хибрид и изцяло електрически, модел ora 5. Прилича малко на VW beetle.05:42 19.07.2026
44 Гост
До коментар #9 от "Трол":
Никога Рено не е било три цилиндъра!!! Поне това което се е произвеждало в България! Рено 8, Рено 10 и Рено Алпин!!!05:44 19.07.2026
45 Гост
05:44 19.07.2026
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Боци
До коментар #3 от "Роби":
Няма данни за подобна връзка тоест ссср. Напротив. Няма материал или спомени на очевидци който да не обвинява бившия ссср в прекъсването на договора. Моля не манипулирайте фактите. Благодаря.06:00 19.07.2026
48 Баш Майстора
До коментар #21 от "гост":
Така е ръчната спирачка е винаги там в Москва..... А като нямате лукс рено , карайте на народна Шкода ... пръц ...реклама на руската Мария Антоанета....07:07 19.07.2026
49 Българин
Уви тук не, само нашите алчни управници са решили да вадят валута, като продават рената не с два двигателя, а с един, другия директно в друго купе и за износ срещу долари.
Имам съсед, да е жив и здрав на времето си го взел Реното директно от завода ( Булгар Рено 8).
Лично с него съм свалял резервния двигател в мазето му. "Един ден когато си намериш Алпин ще ти го дам". Уви вече порастнал имаш други неща за купуване.
Като цяло нашите рена са били супер, но всичко е вън и многооооо малко са в България.
Да напомня, че нашите инжинери са направи и кабрио вариант.
07:45 19.07.2026
50 Бяхме роби
Коментиран от #75
07:50 19.07.2026
51 Не си Българин
До коментар #39 от "Българин":
Помним , помним !. Голям прогрес беше със сесерето....Чак накрая банкрутирахме а матушката се разпадна та се наложи да я храни гнилия запад с бутчета и салам.07:56 19.07.2026
52 Дик диверсанта
До коментар #2 от "Шаран БГ":
Всички злини в света през последните приблизително 200 години са причинени от СССР/Русия.Коментиран от #56
08:08 19.07.2026
53 Дик диверсанта
До коментар #8 от "случаен":
Рос дебилите сте заплаха а бъдещето на България.Шкода е завод с история по продължителна от тази на СССР.
Югославия след като сталин и георги димитров и даряват няколко държави, между които и т.н. Македония се чувства привилегирована и прави каквото си иска.
ГДР има достатъчен научен и технически потенциал.
А СССР няма и вика Италия да му построи завод за автомобили до ключ, който да произвежда автомобила на 1966 година.
А задавал ли си си въпроса:
защо Русия, огромна по ресурси (население и материали) не е могла до 1966г. да прави автомобили?
Коментиран от #60
08:18 19.07.2026
54 Някой
До коментар #6 от "Палячо":
Ха Ха, разсмя ме! Без руския нефт 6ти американски флот нямаше да мръдне и метър! Само копейка може да го каже, ида си вярва!!!!08:42 19.07.2026
55 ЕСССР
Да живей ЕСССР и Другарката Урсула гробокопачката на съюза!
08:48 19.07.2026
56 Пешо
До коментар #52 от "Дик диверсанта":
Прав си. Най-голямата гпупост, която направиха руснаците, беше създаването на третата българска държава.08:55 19.07.2026
57 ОБЕКТИВНИЯ
нашите "братя" от Мацква !
Така си отвориха още един пазар за техните дъргели , за които чакахме
много години .
Коментиран от #59
09:10 19.07.2026
58 ОБЕКТИВНИЯ
До коментар #9 от "Трол":
Никога не е имало трицилиндровоРено ! Имало е двигатели 1100кубика
и 1300кубика с 4 цилиндъра !
09:18 19.07.2026
59 абе льольо
До коментар #57 от "ОБЕКТИВНИЯ":
Уффф, ай стига с тези опорки! Сами си гонабутахме, като започнахме да го продаваме на арабейшъните и да подкопаваме френския пазар в Африка и Близкия изток! Всички страни от СИВ имаха свое автомобилно производство! Даже и румънците имиха договор с Рено за Дачия! Как пък руснаците не спряха Трабанти, Варгбурзи, полски Фиати, Полонези, Шкоди, Татри и т.н.? Видиш ли нашия пазар им липсвал, но не можеха да го запълнят и се чакаше с години! Айде малко мислете, стига с тези шаблонни опорки!Коментиран от #66
09:39 19.07.2026
60 Ха хи хо
До коментар #53 от "Дик диверсанта":
"А СССР няма и вика Италия да му построи завод за автомобили до ключ...", мдааа те италианците и Москвичите и Волгите им правеха! Нямали руснаците автопроизводство до 1966г., ето ти цитат от този сайт-"Първият лек автомобил Москвич-400 е сглобен на 4 декември 1946 г."09:44 19.07.2026
61 Глупости пълни глупости
Коментиран от #63
09:48 19.07.2026
62 Логично
10:02 19.07.2026
63 влао
До коментар #61 от "Глупости пълни глупости":
само се събираха, руската сглобка беше по-добра10:10 19.07.2026
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Демократъ
10:31 19.07.2026
66 ОБЕКТИВНИЯ
До коментар #59 от "абе льольо":
Няма никакви опорки !Нашите другарЕ бяха най послушни и верни на съвеЦките другарЕ !Всички останали соц.държави малко или много си защитаваха интереса и позициите ,само ние най послушните
се съгласявахме с всички рушняшки простотии!
Коментиран от #73
10:42 19.07.2026
67 Послушко
Коментиран от #68
10:46 19.07.2026
68 от западен източник
До коментар #67 от "Послушко":
"Въпреки всичко, до формалното изтичане на нашия (преждевременно прекратен) договор с Renault, френската фирма продължава да ни обсипва с атрактивни оферти. В последната от тях, направена през 1976 година, се предлага в България да започне производството на 150.000 автомобила годишно, като идеята е за българския пазар да остават около 1/3, а останалите да се реекспортират във Франция. Причините за отхвърлянето на това изключително стойностно предложение (в период, в който у нас се чака 10 години за купуването на нов автомобил), са много. Основната от тях обаче е свързана с нашата политико-икономическа несъстоятелност, задълбочаваща се неплатежоспособност и непреодолимата ни зависимост от външни фактори. Нещо, което очевидно не е било валидно в толкова голяма степен за страните от Третия свят, включително и тези, които произвеждат десетки хиляди автомобили Renault на година".10:55 19.07.2026
69 Какво Сгафика ?
12:02 19.07.2026
70 Копейкин
Коментиран от #74
12:14 19.07.2026
71 ЖИЛИЩА ВИИИИНАГИ Е ИМАЛОЛЪЖЛЬООО
До коментар #28 от "смешници соц бездарници":
ПРОСТО ПАРИ НЯМАХТЕЕЕ.....ДЯДО МИ ЗА ДВЕ ГОДИНИ ОТГЛЕЖДАШЕ НИВИ С ПАТЛАДЖАН И НИ КУПИ ТРИ АПСРТАМЕНТА В СОФИЯ. ДУПЕ И ЯКО БАЧКАНЕ СЕ ИЗКСШЕЕЕ НО СЯ НЕ СТАВА ШОТО ПАТЛАДЖАН ВНАСЯТ И ОТ ЧИЛИ И ПЕРУ И НИИИИКОЙ НЕ МУ ПУКА КАК НАРОДА ДА ИЗКАРА НЯКОЙ ЛЕВ12:38 19.07.2026
72 Ъъъ
До коментар #3 от "Роби":
Каква руска помощ и какви руснаци по това време? Тогава държава Русия не съществува. Това на което днес казваш "руснаци", дядовците им онези години са пасли елени в Сибир.13:55 19.07.2026
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Абе
До коментар #70 от "Копейкин":
За тебе незнам, ама аз по време на соца си бях добре. Най важното беше, че имаше сигурност. Мога да изброявам и други неща , ама няма нужда.15:31 19.07.2026
75 Роб
До коментар #50 от "Бяхме роби":
Си бил ти, не и аз.15:34 19.07.2026