Швейцария не може да се отбранява самостоятелно срещу пълномащабно нападение и трябва да увеличи разходите си за отбрана, като се вземат предвид засилващите се рискове, произтичащи от Русия, заяви началникът на националните въоръжени сили ген.-лейтенант Томас Зюсли, цитиран от Ройтерс, предаде БТА.
В интервю за "Нойе Цюрихер Цайтунг" той заяви, че страната е готова за нападения срещу критичната си инфраструктура и за кибератаки, но въоръжените ѝ сили все още се сблъскват със съществени пропуски в оборудването.
"Не можем да се браним срещу заплахи от далеч или дори от пълномащабно нападение срещу страната си. Трябва да се знае, че при реално извънредно положение, едва една трета от всички войници ще бъдат напълно оборудвани", заяви Зюсли, който се оттегля от поста в края на годината.
Швейцария увеличава разходите си за отбрана, модернизирайки артилерията си и заменяйки остаряващата си авиация с изтребители Ф-35А на "Локхийд Мартин". Същевременно критиците поставят под въпрос разходите на фона на проблемите с националните финанси.
Зюсли заяви, че настроенията спрямо въоръжените сили не са се изменили въпреки войната в Украйна и руските усилия за дестабилизирането на Европа. Той посочи като причини разстоянието на Швейцария от конфликта, липсата на скорошен боен опит и погрешното убеждение, че неутралитетът носи защита.
"Но това е исторически неточно. Имало е няколко неутрални държави, които са били невъоръжени и са били въвлечени във война. Неутралитетът има стойност, единствено ако може да бъде бранен с оръжия", допълни той.
Швейцария е поела ангажимент постепенно да увеличи разходите си за отбрана до около 1% от БВП до 2032 г. от настоящите приблизително 0,7% - значително по-малко от петте процента, за които са се споразумели страните от НАТО.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ха-ха
15:10 27.12.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Европеец
Коментиран от #17, #20, #48
15:13 27.12.2025
4 хаха
15:13 27.12.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 На топло у щаба така се говори
15:14 27.12.2025
7 Ами то рискове от Русия няма
Коментиран от #40
15:15 27.12.2025
8 Митю
15:17 27.12.2025
9 тез самодоволни бръмбари от кого
с най висок стандарт в света
освен прииждащите пришълци когато им наложат шария след време
15:17 27.12.2025
10 Пич
15:17 27.12.2025
11 Варна 3
15:19 27.12.2025
12 Сандо
15:19 27.12.2025
13 666
15:23 27.12.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 ДрайвингПлежър
Абе просто няма военен дето главата му да е за нещо повече от окачалка на фуражката!
Коментиран от #21
15:26 27.12.2025
16 Всъщност защитата на Швейцария
15:27 27.12.2025
17 ДрайвингПлежър
До коментар #3 от "Европеец":
Войните се печелят от силните икономики, а не от големите войски!Коментиран от #30
15:27 27.12.2025
18 минаващия
15:28 27.12.2025
19 Вашето мнение
Коментиран от #22, #34
15:29 27.12.2025
20 Моряка
До коментар #3 от "Европеец":
Прав си колега,макар че си Европеец.Благодарение на неутралитета,банкерството и естествената природна защита( високи планини от всякъде околовръст),Швейцария досега си живееше мирно,кротко и щастливо.Явно,че вируса Зеленски - Урсула- Калас прониква навсякъде,дори и в най мирните швейцарски глави.Остава да зареват сега и Лихтенщайн,Андора и Сан Марино- "Руснаците идват!"Коментиран от #42
15:31 27.12.2025
21 ПлежъринДрайвинг
До коментар #15 от "ДрайвингПлежър":
Това, че си обявил неутралитет нищо не значи. Ако някой иска да те нападне ще си те нападне anyway. Неутралитет с добре организирана армия е вече нещо съвсем друго. Но да не се погрижиш за отбраната си и да разчиташ на това, че си обявил неутралитет е меко казано дебилно.Коментиран от #29
15:31 27.12.2025
22 Изпражнението гайтанджиева
До коментар #19 от "Вашето мнение":
Това са руски фейкове.Коментиран от #25
15:31 27.12.2025
23 Аз съм веган
Коментиран от #26
15:33 27.12.2025
24 Българин
Коментиран от #28, #31
15:34 27.12.2025
25 Вашето мнение
До коментар #22 от "Изпражнението гайтанджиева":
Преди пет –шест години швейцария се извини публично за използването на робски труд по време на хитлер, илитерат.15:34 27.12.2025
26 Аз не съм веган
До коментар #23 от "Аз съм веган":
Мислят за бъдещето като гледат франзелите в съседство как се готвят в мултикултурния бульон на бавен огън15:36 27.12.2025
27 всъщност
15:37 27.12.2025
28 В кой клас
До коментар #24 от "Българин":
си дечко?15:39 27.12.2025
29 ДрайвингПлежър
До коментар #21 от "ПлежъринДрайвинг":
Неутралитет се обявява не на база липса на армия - Швейцария дефакто е по-добре въоръжена от Германия и с по-голяма армия. Неутралитет се обявява на база някакви договорености, на база добри отношения със съседи и т.н. Тоест на много работа свършена през годините, за да изградиш условия позволяващи неутралитет!Репчи се на съседите вместо да работиш с тях и няма армия дето да те спаси щото те винаги ще намерят с кого да се съюзят или ще измислят начин да направят по-голяма бомба от твоята...
Трябва да се престане с тая мантра, че голямата армия те пази! Напротив - тя изкушава да я ползваш!
Мирния процес изключва превъоръжаването! Превъоръжавянето е първа стъпка към идваща война - много хора нещях да разберат тоя факт!
Коментиран от #37, #43
15:40 27.12.2025
30 Моряка
До коментар #17 от "ДрайвингПлежър":
Я па тоа?Откри Америка.Политиката е надстройка на икономиката,а войната е продържение на политиката с други,насилствени средства .Това го е открил още военния теоретик генерал Клаузевиц преди 200 години,Америка е открита преди 533 години,ти къде се тикаш откривателю?15:44 27.12.2025
31 Херлок Шолмс
До коментар #24 от "Българин":
Чингене телефонен измамник от Хумата -Лом ,теб моее те пипне полицията след и да ходиш да чукаш камъни по кариерите ,след като падне защитният чадър разтворен над вас .15:45 27.12.2025
32 Фори
Коментиран от #33, #35, #38
15:49 27.12.2025
33 онзи
До коментар #32 от "Фори":
По-добре ти се запитай , ако може да си отговориш ще е добре .15:51 27.12.2025
34 Европеец
До коментар #19 от "Вашето мнение":
Е моето мнение е, че си прав....15:53 27.12.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Евродебил
16:17 27.12.2025
37 последните
До коментар #29 от "ДрайвингПлежър":
и цар Борис обявява неутралитет но хитлер е готов да нападне... историята някои я знаят....Коментиран от #41
16:17 27.12.2025
38 2/3 от света
До коментар #32 от "Фори":
и 7/8 от населението е зад Русия. Сега остава да се запиташ защо именно световните агресори са срещу нея.16:41 27.12.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 стоян
До коментар #7 от "Ами то рискове от Русия няма":
До 7 ком - то и украинците така мислеха че война с братята си няма да има защото имаха гаранти от будапещенския договор - ама путин ги изненадаКоментиран от #44
17:43 27.12.2025
41 Лицемерието на неутралитета
До коментар #37 от "последните":
Когато окманците нападат Византия, императорът иска помощ от българския цар. Българският цар надменно отказва и обявява неутралитет.Османците не зачитат неутралитета и си вземат, каквото им трябва. И съвременните любители на неутралитета най-много квичат за робството.
Борис е искал неутралитет, защото като немски аристократ не е искал да има нищо общо с нацисти-социалисти и болшевики-комунисти. Само че от дясно са били нацистите, а от ляво болшевиките и никой от тях не е признавал неутралитета.
17:45 27.12.2025
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Рамскорт
До коментар #29 от "ДрайвингПлежър":
Сега утре ако в Турция дойде някой Путиноглу и обяви всички земи, където има турци за турски, какво ще ти помогне, ако обявиш неутралитет? Как си представяш да работиш с Путиноглу? Ще им предадеш територията и ще емигрираш в Зимбабве, защото в Русия явно не желаеш.17:53 27.12.2025
44 Моряка
До коментар #40 от "стоян":
Стояне,грешиш,момчето ми.Няма Будапещенски договор.Има Будапещенски меморандум,който е пожелание,насоки за договор.Но такъв до сега няма.Може и да има,но когато Путин( кръчмаря) каже.18:49 27.12.2025
45 си пън
19:05 27.12.2025
46 Факт
19:16 27.12.2025
47 Цензура
19:47 27.12.2025
48 Дядо ви
До коментар #3 от "Европеец":
Да, това е основата на сигурността на всяка държава но без дееспособна и родолюбива, мотивирана армия дипломацията е "скопена". Тук слона в стаята е въпроса - кой, защо и кога ще тръгне да превзема и окупира Швейцария? И още един въпрос, не по-малко изобличаващ от първия - има ли такова оръжие (изключая ядреното) което може да гарантира военната сигурност? Тъй като отговора и на двата въпроса не потвърждава паникьорството и плашенето с дядо Торбалан, ТО тогава се натрапва на очи единствения извод - чрез всяване на страх, някой иска да ограби европейските народи и да ги пороби/зомбира.19:56 27.12.2025